TMB identifica 293 tones de materials de construcció amb amiant

L'empresa preveu retirar-les o confinar-les en els pròxims tres anys

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha identificat 293,4 tones de materials de construcció amb amiant al metro de Barcelona, un cop finalitzat l'inventari del fibrociment existent a la xarxa. L'objectiu de l'empresa és retirar aquest material en els pròxims tres anys. D'acord amb les informacions recollides en l'inventari, a la xarxa de metro hi ha hagut presència de fibrociment amb amiant en 834 localitzacions. La majoria, 422, són planxes i panells que sumen 22.755 metres quadrats, així com també tubs i canals, d'un total de 7.768 metres, en 240 llocs, i altres elements en 172 punts més.

TMB mantindrà els combois amb amiant però dosificarà el seu servei

TMB calcula que al metro hi ha arribat a haver 402,2 tones de fibrociment, ja que 108,7 han estat retirades des del 2006. El pla de retirada per a les 293,4 tones de material amb amiant que queden a la xarxa de metro, que durarà tres anys, fins al maig del 2022, costarà 5 milions d'euros. L'empresa preveu la retirada o el tractament d'almenys el 95% del fibrociment existent. La resta, en elements enterrats o encastats on no hi ha possibilitat d'accés sense obres de gran envergadura, quedaran encapsulats i senyalitzats. 

Els afectats per l’amiant a TMB s’organitzen en una plataforma

Una de les obres més complexes de les previstes és la rehabilitació de la coberta del tall de material mòbil de metro a la Sagrera, amb 3.000 metres quadrats de planxes de fibrociment. Ara està en procés de licitació i es preveu que es pugui executar el 2020 "amb les màximes garanties per a les persones que hi treballen i viuen a l'entorn". 

TMB ha compromès fins ara 8 milions d'euros en una quarantena de contractes a empreses de construcció, material ferroviari, salut laboral, anàlisis de laboratori i consultoria en relació a l'amiant.