TP Ferro presenta preconcurs de creditors amb un deute de més de 400 milions

Els diners els van demanar per construir el túnel d'Alta Velocitat del Pertús i els han de retornar abans de finals de mes

L'empresa que gestiona el túnel del Pertús, TP Ferro, amb un 50% de participació d'ACS -la constructora de Florentino Pérez-, ha presentat aquest dijous un preconcurs de creditors al jutjat mercantil de Girona, segons han confirmat fonts jurídiques.

L'empresa acumula un deute bancari de més de 400 milions d'euros, diners que va demanar per construir el túnel d'alta velocitat del Pertús i que ha de retornar abans de finals de mes. TP Ferro, que té la mateixa participació per part d'ACS i l'empresa francesa Eiffage TP, calculava retornar aquest crèdit a partir del peatge que paguen els trens d'alta velocitat que circulen pel túnel.

Malgrat això, els combois que hi passen són molts menys dels previstos quan van projectar l'obra, la qual cosa ha generat un deute molt important per a l'empresa. Si la companyia no aconsegueix refinançar el deute de més de 400 milions d'euros podria entrar finalment en concurs de creditors, i l'Estat -que va encarregar l'obra- podria assumir la gestió si l'empresa ha de dissoldre's.

Marge de quatre mesos

En acollir-se a la Llei Concursal, TP Ferro compta amb un termini màxim de quatre mesos per aconseguir un acord de reestructuració de deute o presentar un concurs de creditors.

En un comunicat, l'empresa d'ACS i Eiffage explica que ha decidit acollir-se al preconcurs com a via perquè la societat "tingui el temps necessari per refinançar el deute bancari" que venç a finals d'aquest mes.

TP Ferro assegura que la seva decisió d'emparar-se en la Llei Concusal no afectarà a la continuïtat del servei ferroviari que entre Espanya i França canalitza el túnel, ni a l'organització de l'empresa i la seva explotació. "La continuïtat del servei públic constitueix, des de la posada en servei de la línia, la prioritat de TP Ferro", assegura la companyia.

La societat, que negocia amb els seus creditors des de 2013, assegura que el seu objectiu és aconseguir una solució al deute sense recurs que va contractar el 2005 per finançar la construcció d'aquest primer tram de l'AVE transfronterer, una de les grans obres mundials d'enginyeria civil.

Projecte de 1.000 milions

ACS i Eiffage, a través de la seva societat conjunta TP Ferro, van adjudicar-se al 2003 el contracte de construcció i posterior explotació del túnel de l'AVE entre Figueres (Girona) i Perpignan (França), el primer tram de ferrocarril d'alta velocitat transfronterer.

Es tracta d'un tram de 44,4 quilòmetres de longitud, dels quals 8,3 quilòmetres corresponen al túnel construït sota els Pirineus; el projecte va suposar una inversió d'1.000 milions d'euros, dels quals uns 600 milions corresponen a finançament públic aportat per Espanya, França i la UE.

En virtut del sistema de finançament previst per a l'obra, els constructors van avançar gran part de la inversió per la seva construcció, que posteriorment recuperarien cobrant un cànon als trens que creuessin el túnel durant el termini d'explotació de cinquanta anys que se'ls va concedir.

El túnel es va començar el servei el desembre de 2010, un any després de l'inicialment previst, però no va connectar directament amb l'AVE Madrid-Barcelona-Figueres fins a diversos anys després. Amb motiu d'aquests retards, al 2009 el Govern va concedir a TP Ferro una compensació de 108 milions d'euros i li va concedir tres anys més d'explotació del túnel, amb la finalitat de "garantir l'equilibri econòmic" de la concessió.

L'abonament de la compensació econòmica, de la qual 45,9 milions es va programar com a préstec participatiu, es va fixar per al període 2010-2012.