La nova variant ferroviària de Vandellòs s'inaugurarà entre crítiques

La via, que ha costat 700 milions, no millora el servei als usuaris, segons les plataformes

Després de vint anys d'obres i set-cents milions d'euros d'inversió, la posada en marxa de la variant ferroviària de Vandellòs al Corredor Mediterrani, prevista per dilluns vinent, no acaba de convèncer ningú. La nova infraestructura resol un coll d'ampolla històric i escurçarà algun recorregut, però, al mateix temps, elimina parades urbanes i no afegeix més serveis als passatgers de Rodalies.

"Un cacau", resumeix Carles Montejano, portaveu de la Plataforma en Defensa del Ferrocarril del Camp de Tarragona. La nova variant –reivindicada i criticada a parts iguals– acaba amb els 40 quilòmetres de via única entre Vandellòs i Tarragona, però, segons les plataformes ciutadanes, crea un nou coll d'ampolla i elimina l'estació urbana de Salou i Cambrils, un punt clau per a milers d'usuaris.

La nova infraestructura tampoc enllaça amb Tarragona ciutat, sinó amb l'estació de l'AVE del Camp de Tarragona, situada enmig del no res en els petits pobles de la Secuita i Perafort i amb els mateixos problemes d'accessos, comunicacions, aparcament i serveis de fa 14 anys, quan es va inaugurar. A més, a Vila-seca, al bell mig del Camp de Tarragona, s'hi havia de fer una via d'espera entre la nova variant i la via convencional de costa però, com que finalment no s'ha fet, els trens hauran d'esperar a la via Tarragona-Reus.

Inversió milionària sense repercussió social

A la pràctica, Renfe admet que la variant no suposa cap revolució per als usuaris en els serveis regionals del Corredor Sud: la novetat principal és la nova línia R17, que enllaça Tarragona i Port Aventura. A més, el fet que l'estació de Salou deixi de funcionar suposa que el municipi es lliura del cinturó de ferro que talla el centre i el pas cap a la platja –i que té un historial negre d'atropellaments mortals–, però també significa la pèrdua d'una estació urbana "sense que la gent en sigui gaire conscient", opina Montejano.

L’estrena de les vies de Vandellòs no millora els trens a l’Ebre

La nova parada estarà situada a Port Aventura (lluny del centre del municipi) i, mentre no es fa l'estació, fonts municipals lamenten la desinformació. Asseguren que encara no veuen moviments als terrenys propietat de l'Ajuntament que han d'acollir l'estació provisional (amb mòduls per a la sala d'espera i les oficines). 

A Cambrils, segons fonts municipals, també hi ha queixes. Tal com passa a Salou, l'estació (que aquí ja està feta) també es trasllada als afores: lluny del centre i de les platges. Té quatre plataformes, dues de circulació i dues d'espera. L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ho resumeix de manera contundent: "S'ha fet una inversió multimilionària per tenir pràcticament el mateix que fa quinze anys".

Paradoxalment, la posada en marxa de la variant també suposa perdre serveis i freqüències de llarga distància. L'estació de Tarragona perdrà els quatre Euromed de la línia Barcelona-València, un servei que ara es desplaça a la mal comunicada estació del Camp. Segons Renfe, a partir del 3 de febrer es posarà en marxa un nou servei per sentit d'alta velocitat entre Tortosa i Barcelona (amb parades a l'Aldea, l'Hospitalet de l'Infant, Cambrils i el Camp de Tarragona) que serà una hora més ràpid que el servei actual. El trajecte durarà poc més d'una hora i mitja. També es modificarà l'horari d'un tren Talgo que s'aturarà a l'Aldea a les 8.10 hores i arribarà en dues hores a Barcelona.

La plataforma Trens Dignes, però, considera que els canvis són del tot insuficients i ja ha convocat una manifestació de protesta per diumenge. "No deixarem perdre cap tren", avisa el portaveu, Josep Casadó.

El Govern, "insatisfet"

La nova infraestructura tampoc convenç la Generalitat. "No ens sembla bé el plantejament, no satisfà les nostres expectatives ni els acords que teníem amb els ajuntaments", admet el secretari d'Infraestructures, Isidre Gavín, a l'ARA. El Govern té competències per definir el servei de trens que vol a Catalunya però, asseguren, a la pràctica no poden fer-ho: "El traspàs de Rodalies no serveix per a res", ha etzibat Gavín, que ha afegit que, "a la pràctica, encara que la Generalitat planifiqui, Adif i Renfe acaben imposant els seus condicionants en funció de si tenen trens, si tenen prou maquinistes o si tenen solcs".

Malgrat tot, Gavín assegura que amb els canvis els ciutadans no perden cap servei i el servei, que serà nou de trinca, serà més segur.