MEDI AMBIENT

Tots estem en vies de desenvolupament… sostenible

Catalunya es posa deures per contribuir als reptes globals de l’Agenda 2030

Fam, pobresa, canvi climàtic… L’ONU vol que els governs del món es posin les piles d’una vegada i, per assenyalar-los el camí, ha creat l’Agenda 2030, un full de ruta global per avançar cap a un món més sostenible, amb 17 objectius concrets per assolir en els pròxims 15 anys. A Catalunya, el Govern s’hi ha compromès amb el Pla Nacional per a l’Agenda 2030, aprovat al setembre amb la implicació de tots els departaments. “Tots tenen deures i, si no els fan, es tallaran caps”, va dir de broma ahir el conseller d’Acció Exterior, Alfred Bosch, durant l’acte Agenda 2030: Com contribuirà Catalunya a un món més sostenible?, organitzat per l’ARA amb la col·laboració del departament d’Afers Exteriors de la Generalitat de Catalunya i celebrat al CCCB.

El conseller Bosch va voler expressar així la urgència d’aplicar els 920 compromisos del Pla Nacional per a l’Agenda 2030, que es va començar a treballar sota les ordres de l’exconseller Raül Romeva, condemnat a 12 anys de presó pel Procés. “Ell ha tingut molt clar que això és prioritari, i l’homenatge en aquest sentit és merescut”, va assegurar Bosch. Com a accions més immediates, Catalunya preveu crear l’any vinent una taxa a les emissions de CO 2 dels vehicles.

L’acte, moderat per la periodista de l’ARA Sònia Sánchez, va repassar alguns dels 920 compromisos del Pla Nacional, i va comptar amb una taula d’experts formada per Eduard Vallory, president del Centre Unesco de Catalunya i director d’Escola Nova 21; Pastora Martínez, responsable del grup de treball sobre l’Agenda 2030 del Consell Interuniversitari de Catalunya, i Eva Jané, directora de Salut, ODS i membre del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS).

Els experts van estar d’acord en la urgència d’assolir els reptes que planteja l’Agenda 2030, i van considerar l’educació com la palanca que ha de permetre complir els objectius de l’ONU. “El gran avenç que comporta és que l’Agenda serveix per a tots els països. A ningú li queda lluny: qualsevol municipi pot trobar alguna acció per desenvolupar”, va reivindicar Vallory, que va parlar de l’educació com una de les vies més rellevants per contribuir al “treball conjunt” que ha de suposar el compliment de l’Agenda 2030. “L’educació de qualitat abans era llegir, escriure i saber de números. Ara cal que els nens i nenes no siguin només repositoris de coneixements, els futurs líders també han de ser creadors de solucions davant dels reptes i problemes”, va dir.

Pastora Martínez va definir l’Agenda 2030 com una “agenda de conflictes” a resoldre, que van des del canvi climàtic fins a un accés universal a l’educació. “No són problemes nous, però ens donen 15 anys més de marge”. Per a Martínez, el canvi “radical” que suposa el nou full de ruta marcat per l’ONU és que pensa “en tots els països com a països en vies de desenvolupament”. “És un matís important, perquè significa que tots tenim coses a fer per avançar cap a un món més sostenible”, va dir, i va destacar que l’ONU marca, per primera vegada, l’objectiu “d’assolir un accés igualitari a l’educació superior”. “A Catalunya només un 10% dels estudiants provenen de famílies no universitàries; hi ha feina per fer”, va apuntar, i va coincidir amb Vallory que “el coneixement hi és, el que cal és saber transformar-lo en solucions”.

Eva Jané va destacar el paper del sector privat en l’assoliment de l’Agenda 2030, i la importància que les empreses transformin les seves estratègies “per maximitzar el que fan bé i minimitzar el que fan malament”. “Hem de veure què podem fer plegats -administracions, empreses i ciutadania- perquè la suma de les parts sigui més alta”, va reivindicar. “Fa molts anys teníem un problema que es deia capa d’ozó. Vam solucionar el problema una vegada. Junts, ho podem tornar a fer”, va concloure Pastora Martínez.