Tres víctimes greus per setmana i un mort al mes per accidents de moto a Barcelona

Un estudi del RACC destaca la millora de la sinistralitat des del 2007 però alerta d'un estancament en els darrers 3 anys per l'augment de motoristes i l'envelliment dels vehicles. Proposa un pla PIVE per afavorir la seguretat i sostenibilitat

El 2013 es van registrar 11 morts i 156 ferits greus per accidents de moto a Barcelona, cosa que equival a tres víctimes greus per setmana i un mort al mes, o 53 ferits i 4 morts per cada 100.000 motos del parc (d'un total de 300.000). Són dades de l'auditoria sobre motos en zona urbana presentada aquest dimecres en roda de premsa pel director de la Fundació RACC, Miquel Nadal, i el director tècnic de la mateixa, Lluís Puerto.

Segons Puerto, aquestes xifres mostren una clara millora respecte les disponibles el 2007. Les víctimes en accidents de moto (morts i ferits greus) ha caigut un 43% en els darrers 7 anys, i el nombre de morts ha disminuït un 50% des del 2009. Un fet que respon, principalment, a una millora del comportament dels conductors.

Pel que fa a conductes de risc, mentre que des del 2007 han augmentat en un 41,8% el nombre de motoristes que no indiquen el gir amb l'intermitent, ha disminuït la utilització del sentit contrari per realitzar avançaments en cua (58,7%), els excessos de velocitat en corba (30%), l'arrencada prematura amb semàfor vermell (51,1%) i el pas per cruïlla en finalitzar la fase verda del semàfor (64,8%). D'altra banda, el nombre de conductors que fan circulació en zig-zag entre els cotxes es manté similar als nivells de 2007, per sobre del 20%.

Tot i una valoració general positiva, Puerto ha alertat que en els darrers tres anys s'ha experimentat un "estancament" en les xifres de sinistralitat, especialment pel que fa al nombre de ferits greus, que han experimentat un repunt. "Mirant enrere hem millorat molt, però any rere any no estem millorant", ha afirmat. Una possible causa d'aquest fenomen, ha apuntat, podria ser l'augment del nombre de motos a la ciutat en els darrers anys: des del 2007 hi ha 30.000 motos més, i Barcelona ja és una de les ciutats amb un percentatge de motos per habitant més elevat. Segons el RACC, aquest increment té a veure amb la crisi i el fet que el cost de tenir una moto és més barat que el d'anar en cotxe o, fins i tot, desplaçar-se en transport públic.

Pla PIVE per afavorir la seguretat i sostenibilitat

Una altra possible causa d'aquest repunt de ferits greus seria l'envelliment de les motos a la ciutat, cosa que afecta tant la seguretat com la sostenibilitat dels vehicles. El 45% de les motos de Barcelona tenen més de 7 anys, són anteriors a la implantació de la normativa Euro III i suposen unes emissions contaminants elevades.

Amb tot, el RACC demana un pla d'ajudes a la compra de motocicletes (Pla PIVE) que proporcioni rebaixes significatives en motocicletes noves, mes sostenibles, i que incloguin certs sistemes de seguretat, com l'ABS. "S'ha de moure el parc cap a vehicles més segurs", ha dit Puerto, que també ha reclamat a l'Ajuntament una reordenació de l'ordenança fiscal de manera que l'impost de circulació de motos s'estableixi en funció de l'antiguitat del vehicle. El RACC també proposa incentivar la compra de motos elèctriques mitjançant avantatges com la circulació autoritzada pel carril taxi-bus o l'aparcament lliure en zones regulades.

Bescanvi de multes per formació

Malgrat la millora en el comportament dels conductors, Puerto creu que per seguir avançant en aquesta línia i reduir encara més la sinistralitat s'hauria d'implementar "quan abans millor" un "bescanvi de multes de circulació per formació, tant per a motoristes com usuaris d'altres vehicles.

També ha proposat augmentar els controls de velocitat en aquelles zones "on hi hagi excessos detectats" (i no de forma aleatòria amb afany recaptatori) i un increment de les polítiques municipals per fomentar la convivència cotxe-moto.

A nivell d'infraestructures, el RACC demana un "major aprofitament zones avançades de moto", una "auditoria permanent" de l'estat de l'asfalt, una millora de les zones d'estacionament massiu i que es permeti l'ús del carril bus a les motos en determinats accessos a la ciutat (com per exemple a la C-31).

Més continguts de