TECNOLOGIA
Societat 09/06/2011

La UPC construeix el primer avió solar de l'Estat espanyol creat per estudiants

El prototip és un avió no tripulat de 5 metres de llargada i un pes d'11 Kg. Els alumnes l'han desenvolupat en hores fora de classe. S'espera que l'aeronau pugui realitzar el primer vol el proper mes d'agost

Redacció
2 min

BarcelonaSet alumnes de l'ETSEIAT (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial i Aeronàutica de Terrassa), que pertany a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), han construït el primer prototip d'avió solar desenvolupat íntegrament per estudiants.

El Solar Endeavour és un avió no tripulat de 5 metres de llargada i 11 Kg de pes. Els alumnes l'han realitzat en hores fora de classe i el projecte ha rebut el patrocini de GTD, una empresa tecnològica catalana.

En un comunicat penjat a la pàgina web de la Universitat, la UPC ha assenyalat que l'objectiu principal del projecte és “mantenir el vol de l'aeronau el màxim de temps possible”. Per aconseguir-ho, el prototip haurà d'incorporar cèl·lules fotovoltaiques a les ales i s'haurà de crear un sistema de gestió d'energia que garanteixi l'autonomia del vol. “Coronar la meta d’aconseguir desenvolupar un avió solar que voli durant moltes hores demostraria, no només la nostra capacitat tecnològica com a estudiants de la UPC, sinó l’efectivitat de l’aplicació de l’energia solar a l’àmbit de l’aeronàutica”, han dit els alumnes.

Els estudiants van començar a treballar en el projecte el febrer del 2010 i, des d'aleshores, han rebut la col·laboració de diverses empreses que els han facilitat els components del prototip. El fabricant mexicà Koford ha aportat el motor elèctric, l'empresa Heliene, les cèl·lules fotovoltaiques, i Cat UAV, el sistema de telemetria i control remot.

Es preveu que l'avió pugui realitzar el primer vol el proper mes d'agost. L'aeronau ja ha superat amb èxit les proves sense motor, en les quals s'ha validat la mecànica de vol de l’aparell, el tren d’aterratge, els mecanismes de servocontrol i les modificacions aerodinàmiques necessàries per transformar el prototip en un avió solar.

stats