Societat 17/05/2018

Unicef proposa una prestació per fill a càrrec de caràcter universal per reduir la pobresa infantil

L'organisme demana posar la infància en el centre de les polítiques per avançar en l'Agenda 2030

Lara Bonilla
2 min
L’entorn educatiu, clau en l’aprenentatge  Repensar l’espai on eduquem  “L’aula convencional reprodueix un ordre social rígid”

BarcelonaEradicar la pobresa infantil, promoure l'educació de qualitat i combatre la violència contra els infants. Aquests són els tres principals eixos de l'informe 'No val a badar. L'Agenda 2030 en clau d'infància a Catalunya', que avui ha presentat Unicef Comitè Catalunya.

El document analitza els Objectius de Desenvolupament Sostenible des de la perspectiva dels drets dels infants, i dels 17 objectius de l'agenda universal l'informe n'analitza set a partir del diagnòstic de la situació de la infància a Catalunya i posa l'èmfasi en tres. Pel que fa a la pobresa infantil, proposa eliminar-la el 2030 i recorda que a Catalunya la pobresa infantil té "caràcter estructural". Un de cada quatre infants viu en situació de pobresa, quatre punts per sobre de la Unió Europea, i l'Unicef proposa en el seu informe augmentar la inversió social en les famílies i els infants per situar-la com a mínim al nivell de la UE. Una de les propostes és establir una prestació per fill a càrrec de caràcter universal fins a la majoria d'edat que cobreixi els mínims essencials, una mesura que ja tenen altres països europeus. "La majoria de països tenen algun tipus de prestació per fill a càrrec, l'excepció són els països que no en tenen", ha explicat Roger Garcia, responsable de polítiques d'infància d'Unicef Comitè Catalunya.

Garcia recorda que la situació de pobresa durant la infància "et condiciona tota la vida i et marca en un moment molt important del teu desenvolupament". "No pot ser que néixer en una família o en una altra et marqui", afegeix el responsable de polítiques d'infància d'Unicef Comitè Catalunya.

Pel que fa a l'educació, l'informe posa l'accent en l'educació de 0-3 anys i en la reducció de l'abandonament escolar. A Catalunya, segons dades del 2016, l'abandonament escolar és del 17,1%, molt per sobre de la Unió Europea, que és del 10,6%, i l'accés a l'educació de 0 a 3 anys presenta desigualtats importants. "Hi ha famílies que en queden excloses per raons de preu", diu Garcia. Unicef Comitè Catalunya proposa augmentar la inversió en educació, prioritzar els infants vulnerables i ampliar l'oferta pública de places de 0 a 3 anys.

L'informe també insta a impulsar polítiques més contundents per combatre la violència infantil –abusos, assetjament escolar, violència familiar...– i detectar situacions de vulnerabilitat, així com empoderar els infants perquè coneguin els seus drets.

Des de l'Unicef demanen posar els nens al centre de les polítiques per avançar en l'assoliment dels objectius de l'Agenda 2030, una fita que segons l'organisme de l'ONU és "factible". "L'Agenda 2030 no és només per a països en vies de desenvolupament, també interpel·la països més rics", ha destacat Javier Martos, director executiu d'Unicef Comitè Espanyol.

"Hi ha polítiques que no estan funcionant com han de funcionar. Les polítiques no impacten on han d'impactar i queda molt de camí per recórrer", reconeix Garcia. Martos ha lamentat que l'Estat no ha invertit prou en polítiques d'infància perquè "no són polítiques de prioritat". El motiu? "Els nens no voten", ha recordat. Per això es proposa avançar l'edat de vot als 16 anys i començar a construir el concepte de ciutadania des de la infància. "No és prioritari en l'agenda política ni tampoc a la pública, ja que la societat tampoc ha pressionat les autoritats perquè estigui en el centre de les polítiques", ha afegit Martos.

stats