Els barcelonins s’aferren al cotxe tot i l’amenaça de la contaminació

Només un 17% dels conductors consideren la pol·lució un motiu suficient per deixar el vehicle privat

Els nivells de contaminació a Barcelona són tan elevats que, en un pacte sense precedents, totes les administracions implicades -Generalitat, Diputació de Barcelona, ajuntaments i entitats del transport- van acordar prohibir la circulació als vehicles més contaminants a partir del 2019. Però, tot i els esforços per conscienciar la població, només el 17% dels habitants de l’àrea metropolitana consideren que la contaminació és un motiu per deixar d’utilitzar el cotxe. Ho recull l’estudi de la Fundació Creafutur Els ciutadans i la mobilitat de Barcelona, que es va presentar ahir. Millorar la qualitat de l’aire és un repte que interpel·la la classe política, però també la societat en general. I, segons l’estudi, en aquest sentit, encara hi ha molta feina per fer.

L’informe dona poques dades per a l’optimisme. El 81,8% dels enquestats creuen que continuaran fent servir el cotxe tant o més que ara d’aquí 10 anys. A més, un 70% dels enquestats creuen que tindran cotxe d’aquí una dècada, pràcticament el mateix percentatge de gent que ara en té. El 31% dels ciutadans no tenen cap intenció de deixar de fer-lo servir per desplaçar-se.

L’estudi, fet a partir de 3.000 entrevistes i finançat per organismes diversos, com l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana, RACC, Repsol, Seat, Ferrocarrils de la Generalitat, Abertis, Saba o Clear Channel, dona xifres que fins ara no es coneixien, però no proposa solucions. De fet, en una taula rodona posterior a la presentació de l’estudi, ahir a la seu central del RACC, es va deixar entreveure la disparitat d’opinions entre els diferents actors implicats.

“Resultats molt preocupants”

L’opinió més pessimista la va llançar el president de l’Àrea Metropolitana (AMB), Antoni Poveda, que va assegurar que els resultats són “molt preocupants” perquè demostren que “d’aquí deu anys estarem pitjor”. “No hem treballat prou. No som capaços de traslladar quins són els efectes de la contaminació per a la salut”, va lamentar.

En canvi, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, es va mostrar més optimista, sobretot comparant les dades de Barcelona amb les d’altres ciutats d’Europa. Segons va dir, citant dades de l’enquesta de l’Associació Europea d’Autoritats de Transport Metropolità (EMTA), l’ús del cotxe privat a Barcelona està per sota del de ciutats com Londres o Amsterdam. Font va posar sobre la taula una solució: millorar la informació sobre els avantatges d’anar en transport públic. D’aquesta manera, va dir, “millorant en comoditat i temps”, s’aconseguiria atraure més usuaris.

De fet, el 59,6% dels conductors estarien disposats a deixar d’utilitzar el cotxe en els seus desplaçaments si es millorés significativament el transport públic. És l’opció que té més adeptes a l’hora de triar els motius per reduir l’ús dels cotxes, molt per davant dels incentius al transport públic o les prohibicions de circulació en algunes ciutats.

La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, va explicar que l’ús del transport públic guanya terreny però va lamentar també que encara hi hagi “irreductibles del cotxe” que es resisteixen a reduir-ne l’ús.

Interès per compartir cotxe

Més enllà de l’ús sostingut del cotxe privat, l’estudi també dona altres dades rellevants que dibuixen l’escenari de mobilitat d’aquí una dècada. Una de les xifres més destacades i que obre noves perspectives de futur és que més de la meitat dels ciutadans, un 55%, mostren interès pels cotxes compartits. Ho fan, sobretot, pel sistema de car sharing one way, que vol dir llogar per minuts un cotxe per fer un trajecte curt dins la ciutat. El carpooling -compartir cotxe per fer un mateix trajecte, normalment més llarg- també atrau els enquestats, encara que en un percentatge més baix.

Més busos per primer cop després de la crisi

La flota d’autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) augmentarà per primer cop després de la crisi. Si fins ara només es compraven vehicles per substituir els antics, ara es compraran 43 busos per ampliar la flota. La inversió, de 16 milions d’euros, anirà acompanyada de la contractació de 150 persones, i permetrà augmentar un 6% la capacitat de la xarxa. La idea és que a l’octubre d’aquest any s’afegeixin 22 vehicles en 15 línies i la tardor del 2018 entrin en funcionament 21 busos més. Tot i això, si el temps de fabricació és més llarg del previst, s’allargarà la vida un any a 22 dels busos actuals i els nous s’introduiran de cop l’any que ve. TMB va atribuir la decisió a un augment dels usuaris: el 2016 es van transportar gairebé 7 milions de passatgers més que l’any anterior, un 4,3% més.

Més continguts de