Un vol de Lufthansa entre Bilbao i Munic va fregar la tragèdia en congelar-se els sensors de navegació

L'avió, amb 109 persones a bord, va caure de forma brusca fins que la ràpida reacció dels pilots va evitar una catàstrofe en desactivar l'ordinador de l'aeronau

L'oficina federal que investiga els incidents aeris ha obert diligències per esbrinar les causes que van fer que un vol de Lufthansa estigués a punt d'acabar en tragèdia. L'incident es va produir el 5 de novembre durant el vol de Lufthansa que unia Bilbao i Berlín. El succés va ser considerat com a 'greu' per l'organisme francès que regula l'aviació, però, tot i ser recollit per diferents mitjans especialitzats, va passar desapercebut fins a la seva publicació al setmanari 'Der Spiegel', que apunta que el motiu de l'incident va ser un error en els sensors, provocat per les baixes temperatures.

El vol es va enlairar sense problemes a Bilbao, i el comandant havia connectat ja el pilot automàtic de la nau, un Airbus A321-200. Feia quinze minuts que l'aparell havia sortit de Bilbao i navegava a 9.000 metres d'altura quan, de sobte, i per raons que es desconeixen, va inclinar el morro i va iniciar un brusc descens cap a terra. Tan brusc que l'avió va caure a una velocitat de 1.000 metres per minut.

Immediatament els pilots van activar els controls de navegació manuals, però no va servir de res: l'avió continuava el seu ràpid descens. Finalment, i quan ja es fregava la tragèdia, van aconseguir recuperar el control. Però només ho van poder fer després d'apagar l'ordinador. Un 'reset' va salvar, doncs, la vida de les 109 persones que hi havia abord, i que van arribar a la seva destinació sense problemes.

Segons 'De Spiegel' el motiu de l'incident cal buscar-lo en la congelació dels sensors de navegació. Un cop congelats, van començar a enviar informació errònia a l'ordinador de la nau. La congelació dels sensors de navegació és el que va provocar que un vol d'Air France que unia Rio de Janeiro i París caigués a l'Atlàntic el juliol del 2009, un accident en què van morir 228 persones. L'aparell d'Air France també era un Airbus, en aquest cas de la sèrie 330. Un portaveu de Lufthansa ha informat a 'Der Spiegel' que després del vol de Bilbao la companyia ha reemplaçat els sensors de tots els Airbus 321.

Més continguts de