Societat 20/08/2014

Les víctimes de Spanair lamenten que els consellers de Mapfre guanyin el que valen 154 vides

En el sisè aniversari de l'accident l'associació d'afectats critica que l'asseguradora de la companyia pretengui que la indemnització a les víctimes li costi el mateix que el que paga als seus consellers en un any

Efe
3 min
Familiars de les víctimes, en el monument que homenatge els morts en l'accident d'Spanair, a l'aeroport de Barajas / EFE

MadridL'associació d'afectats per l'accident aeri de Spanair ha lamentat aquest dimecres que Mapfre, l'asseguradora de la companyia, pretengui que la vida de 154 persones li costi el mateix que els paga als seus consellers en un any. Així ho ha manifestat la presidenta de l'Associació d'Afectats del Vol JK5022, Pilar Vera, durant la commemoració del sisè aniversari de l'accident de la companyia catalana. Vera ha denunciat que "a Espanya, morir o lesionar-se amb avió és repugnantment barat".

Les víctimes han recordat als seus familiars en diversos actes a l'aeroport de Barajas. En el lloc on es va estavellar l'avió han dipositat flors al monument que recorda les víctimes amb la inscripció "En aquest lloc ... sempre en els nostres cors". Aquests actes, el primer dels quals ha presidit la ministra de Foment, Ana Pastor, han servit una vegada més perquè els afectats reivindiquin "justícia" i demanin que no es tornin a repetir els mateixos errors que van ocasionar la tragèdia. La mateixa petició també s'ha fet des de Las Palmas de Gran Canària, destinació del vol, on igualment s'ha recordat als morts amb dues ofrenes florals.

La vicepresidenta de l'associació d'afectats, Margarita Henríquez, ha lamentat que s'hagi "condemnat a buscar la justícia fora d'Espanya" als familiars dels morts, una vegada que a Espanya no s'ha trobat un responsable penal de la tragèdia. La presidenta de l'associació ha considerat que el "caos judicial" beneficia "extraordinàriament" als interessos de l'asseguradora per "seguir engreixant" el seu compte de resultats.

Mapfre pretén únicament pagar 12 milions d'euros als afectats, que és la quantitat que els paga en un any als seus consellers, "per seure una vegada al mes" al Consell, "anar a dinar i que els facin regals", ha dit Vera, que ha criticat que "un any a la vida en un conseller de Mapfre és el que valen per a ells totes les vides que es van perdre en l'accident".

La representant de les víctimes ha assegurat que el seu objectiu no són els diners i ha transmès a l'asseguradora que els afectats són "insaciables" i "ploren", però per les seves morts i no per les seves indemnitzacions. "Maleïm els diners. No hi ha diners al món que ens pagui el que ens han fet", ha assenyalat.

Pilar Vera ha exigit que les catàstrofes aèries s'investiguin per via extraordinària, a l'Audiència Nacional, tant penal com civil. A més, la presidenta de l'associació ha demanat al Ministeri de Foment que publiqui un informe sobre la compatibilitat dels membres de la Comissió d'Investigació d'Accidents d'Aviació Civil, en considerar que aquestes comissions "no són independents", sinó "opaques i no fiables".

Precisament la titular del Departament, Ana Pastor, ha anunciat que en els pròxims mesos presentarà al Congrés dels Diputats el Programa Estatal de Seguretat Operacional, conegut com a PES, que té com a objectiu crear un marc de concertació, col·laboració i prevenció permanent per a la atenció integral en cas de sinistre aeri. El programa permetrà un sistema de gestió integral "de totes les desviacions que hi pugui haver en la seguretat operacional", segons ha dit.

La versió de Mapfre

Per la seva banda, l'asseguradora ha puntualitzat que gairebé la meitat dels familiars de les víctimes ja ha rebut indemnitzacions per valor de 21 milions d'euros gràcies a acords extrajudicials. Cal sumar-hi 13 milions més que han posat a disposició dels afectats "perquè els cobrin quan vulguin", segons ha dit en una entrevista a Efe el lletrat de la companyia, Paulino Fajardo. Segons l'advocat, aquest és el cost del sinistre en aplicar els mateixos criteris que els tribunals han seguit en casos com el del Yakolev 42 o la riuada del càmping de Biescas.

En aquest sisè aniversari, el Sindicat Espanyol de Pilots (SEPLA) ha volgut incidir que "molts dels errors que van desencadenar la tragèdia de Spanair continuen avui dia vigents en l'aviació".

stats