L'aire està malalt i la cura està en la mobilitat

L'ARA organitza un debat sobre la qualitat atmosfèrica a Barcelona amb el suport de Naturgy

"Si obríssim l'aixeta i en sortís aire, veuríem clarament que no ens agradaria respirar-lo". El vaticini l'ha fet la directora d'energia i qualitat de l'aire de l'Ajuntament de Barcelona, Cristina Castells, en el debat Qualitat de l'aire. Un repte per a Barcelona, organitzat per l'ARA i amb el suport de Naturgy, aquest dilluns. El problema ambiental a la ciutat ha sigut el nucli de l'acte, que ha tingut lloc al Goethe-Institut i ha estat moderat pel periodista de l'ARA Xavier Grau.

Els ponents han repassat les principals qüestions que planen sobre el problema de la contaminació atmosfèrica a la ciutat –la contribució del trànsit privat, la saturació de l'espai públic o els efectes reals que la pol·lució té sobre la salut i la qualitat de vida–. En el capítol de les propostes que hi ha sobre la taula, no només s'ha abordat la imminent Zona de Baixes Emissions (ZBE), sinó que també s'han defensat altres mesures com ara la promoció del transport públic, l'aposta pel cotxe compartit i per ampliar les zones verdes en una futura ciutat més respirable.

La principal causa de contaminació a la regió metropolitana és el trànsit rodat de vehicles privats, tal com constaten múltiples informes, que assenyalen els tubs d'escapament de cotxes i motocicletes com la font d'emissió de gran part de les partícules més nocives. Per això, atacar la mobilitat és essencial per fer front al problema: "Hem de canviar el nostre mode de transport i enfrontar-nos al vehicle privat", ha subratllat el cap de programa d'Infància i Medi Ambient de l'Institut Global de Barcelona (ISGlobal), Jordi Sunyer. La promoció d'un mode de transport actiu que doni impuls als desplaçaments a peu, en bicicleta o en vehicle compartit és l'estratègia que han compartit els participants.

La sensibilització i les petites actituds personals també són imprescindibles: "No hi ha una sola mesura per enfrontar-nos al repte de la qualitat de l'aire, és un procés de transformació que passa per diferents canvis en els hàbits modals i de consum", ha opinat el director de medi ambient, sostenibilitat i prevenció de Naturgy, Alfredo Ingelmo. A més, ha subratllat que en un moment en què el transport és crític per aconseguir l'aire més net també cal apostar fort per la innovació en aquest sector: "Hem de tenir la capacitat de promoure nous combustibles que permetin que el tràfic rodat que no es pot eliminar sigui menys contaminant", ha afegit Ingelmo.

Una última clau compartida per ponents i assistents: si bé millorar l'aire que respirem és una cursa de fons que parteix de la iniciativa de les administracions, requereix de la implicació de tots els actors. "Per prevenir malalties calen intervencions comunitàries", ha conclòs Sunyer. L'hora de debat li ha donat la raó, però hi ha una cosa clara: "Ens hi haurem d'esforçar".