Societat 14/02/2017

Un article de l'ARA, a l'examen de català de 4t d'ESO

Més de 69.000 alumnes de 4t d'ESO s'examinen avui i demà de les proves de competències bàsiques

Núria Martínez
3 min
Una alumna s'examina de les competències bàsiques aquest dimarts a Barcelona

Barcelona"Ha sigut el més difícil de tots, però no ha deixat de ser fàcil". Àlex Grañera, alumne de l'Institut XXV Olimpíada de Barcelona, ha realitzat amb tranquil·litat totes les proves de competències de 4t d'ESO d'aquest dimarts. Tot i així, ha considerat que la de català era la més complicada. Grañera és un del total de 69.408 alumnes de Catalunya que s’han examinat aquest dimarts i que s'examinarà demà de les proves d'avaluació de 4t d’ESO. Aquest dimarts també s'han fet les proves de castellà i de matemàtiques

La prova de català -que acostuma a ser la més complicada per als alumnes- consistia a contestar preguntes test sobre dos textos i a fer una redacció. El primer era un fragment de 'Pedra de Tartera' de Maria Barbal, titulat 'Els de poble i els de ciutat' i el segon, un text publicat per Aure Farran a l'ARA el 2013, que porta per títol 'Un més de la família'. Farran parla sobre les bondats i necessitats dels animals de companyia i sobre com els humans es veuen condicionats a l'hora d'escollir-los.

Aquestes proves tenen caràcter diagnòstic i no marquen, en cap cas, la superació o no de l’etapa

Seguint la temàtica, els alumnes havien de fer una redacció sobre com s'ha de tractar un animal de companyia. Per a Gerard Girona -un altre alumne de l'Institut Olimpíada- aquesta ha sigut la part més complicada de la prova. "M'ha costat molt decidir què posava en el text: no tinc cap mascota", ha apuntat Girona.

A la prova de castellà, el primer dels textos ha estat 'El extraordinario invento del cinematógrafo' –un text adaptat d''El anarquista que se llamaba como yo', de Pablo Martín Sánchez–, i el segon són dos fragments sobre el candidat al Global Teacher Prize el 2015, César Bona. El primer fragment sobre Bona –un dels mestres més mediàtics de l'Estat– parla sobre la seva nominació a l'anomenat 'Nobel dels professors' el 2015. Titulat 'La educación es más que meter datos en la cabeza', el va publicar María de Sancha Rojo a 'The Huffington Post'.

El segon text sobre Bona el va publicar S. Arcega a l''Heraldo de Aragón', i explica quan el mestre va quedar fora del premi. Els alumnes han hagut de contestar preguntes test amb quatre possibilitats sobre tots dos textos. Per a Anna Grañera -germana bessona de l'Àlex- el text de Bona ha sigut el més difícil. "Hi havia parts que no entenia i l'he hagut de llegir diverses vegades", ha apuntat.

A l'examen de castellà també han hagut de fer una redacció que seguia la mateixa temàtica: 'Com és per a tu on bon professor?'. L'Anna no ha dubtat a deixar clara la seva opinió. "Que sigui estricte i responsable, però que t'escolti sempre", ha apuntat.

Demà dia 15 s’avaluarà la competència cientificotecnològica –que es va incorporar per primer cop en l'edició passada–, la llengua estrangera (69.076 alumnes faran la prova d’anglès, 238 la de francès i 94 la d’alemany) i l’aranès (49 alumnes de la Vall d’Aran).

A les proves de l'any que ve s'incorporarà una novetat, tant a 4t d'ESO com a 6è de primària. Segons ha apuntat el president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateo, es vol incorporar la ''dimensió transaccional'' a la prova perquè els alumnes demostrin la seva capacitat de relacionar i contrastar lectures. Això vol dir que hauran de contestar preguntes sobre diferents textos. Aquest curs ja es farà una prova pilot a 1.000 alumnes.

Com a novetat, també de cara al curs vinent, a 6è s'incorporarà la competència cientificotecnològica, que per segon any s'ha realitzat a secundària.

Els resultats, a partir del 18 d'abril

Aquestes proves tenen caràcter diagnòstic i no marquen, en cap cas, la superació o no de l’etapa. Tant avui com demà dimecres, a partir de les 13 h, es podran consultar els enunciats de les diferents proves a la web del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, on també hi ha tota la informació respecte d'aquesta edició de les proves. Els 69.408 alumnes que participen a les proves pertanyen a un total de 1.064 centres educatius d’arreu del país: 547 centres de titularitat pública i 517 centres concertats i privats. Els centres podran conèixer els resultats a partir del 18 d’abril.

stats