Societat 01/11/2015

El dia que l’asteroide Gran Carabassa va passar pel costat de la Terra

Té una mida equivalent a quatre camps de futbol i va ser descobert fa només 21 dies

I. Estévez / S.soro
El dia que l’asteroide Gran Carabassa  va passar pel costat  de la Terra

BarcelonaUn asteroide de la mida de l’Empire State Building va passar ahir, dia de Halloween, pel costat de la Terra a una velocitat de 126.000 quilòmetres per hora. Era vint vegades més gran que el meteorit que l’any 2013 va caure a Rússia i va provocar centenars de destrosses i un miler de ferits. A diferència d’aquell meteorit, però, la Gran Carabassa -així és com s’ha batejat l’asteroide- no va suposar cap perill per a la Terra. En el seu moment de màxima aproximació, a les 16.14 hora catalana, la Gran Carabassa va passar a 1,3 vegades la distància que ens separa de la Lluna. Així i tot, la seva arribada va generar una gran expectació entre els astrònoms. Feia nou anys que un asteroide d’aquestes dimensions no s’acostava a la Terra. De fet, caldrà esperar 12 anys, fins a l’agost del 2027, per presenciar un esdeveniment semblant. Serà l’asteroide 1999 AN10, de 800 metres de diàmetre, uns 200 més que la Gran Carabassa, el nom oficial de la qual és en realitat 2015 TB145.

Per què és un asteroide important

La Gran Carabassa va ser descoberta el 10 d’octubre des de Hawaii. Segons l’Agència Especial Europea, el fet que l’asteroide s’hagi descobert només 21 dies abans de la seva màxima aproximació evidencia la necessitat de tenir vigilat el cel i les roques exteriors. Sigui com vulgui, el 2015 TB145 se suma a una llista ja molt llarga: comptant aquest, són 13.251 els asteroides i cometes que viatgen per l’espai i l’òrbita dels quals passa relativament a prop del nostre planeta, 877 d’un quilòmetre o més de diàmetre. Els científics es mostren desconcertats pel fet de no haver descobert fins ara l’asteroide i apunten que una possible explicació podria ser la seva òrbita, molt excèntrica i inclinada.

Així va ser l'explosió del meteorit que va caure als Urals el 2013

La Gran Carabassa de Halloween

El pas del 2015 TB145 coincideix amb el dia de Halloween, i és per això que du el nom de Gran Carabassa. Precisament per celebrar Halloween, la NASA ha publicat aquest dissabte una imatge del Sol, presa el 8 d'octubre de 2014. En la fotografia, les regions actives del Sol es combinen de manera que la seva aparença s'assembla a una carabassa típica d'aquesta festivitat nord-americana.

El moment precís en què el Sol sembla una carabassa de Halloween / NASA