Societat 05/09/2019

Augmenten un 22% els sensesostre que no saben on trobar ajuda, segons Arrels

La fundació demana reforçar els serveis públics

Acn
2 min
Els estafadors aprofiten la vulnerabilitat dels sensesostre per involucrar-los en els seus delictes.

BarcelonaUn total de 1.468 persones sense llar s'han adreçat a Arrels Fundació entre l'1 de juliol del 2018 i el 30 de juny del 2019 preguntant on poden trobar ajuda per millorar la seva situació. Aquesta xifra representa un 21,7% més que els dos mesos anteriors, segons ha informat la mateixa fundació en un comunicat. Entre les preguntes que plantegen, hi ha on poden dutxar-se i canviar-se de roba o com poden accedir a un allotjament i a serveis socials. De mitjana, Arrels ha atès 122 persones cada mes, el 88,3% homes i l'11,7% dones. El 22,3% tenen nacionalitat espanyola i la resta procedeixen de fins a 95 països diferents. El 61,3% tenen entre 25 i 49 anys, mentre que l'11,6% és menor de 24 anys.

"És molt preocupant la quantitat de persones que venen en aquesta situació, els recursos per a persones sense llar a Barcelona estan saturats, per això sempre intentem explicar la realitat per situar la persona", ha afirmat la responsable del centre obert d'Arrels, Marta Maynou.

La majoria de les persones que s'han adreçat a la fundació, el 79,5%, han demanat poder accedir a serveis higiènics, mentre que el 30,6% també han preguntat si podien canviar-se de roba. Es tracta de persones que demanen el servei de dutxa de manera puntual mentre no troben i accedeixen als serveis higiènics públics, que habitualment funcionen amb cita prèvia. "El sistema se sol adequar al recurs, no a la persona, no pot ser que la majoria de recursos amb dutxes obrin només al matí", ha lamentat Maynou.

La tercera necessitat més expressada ha estat l'accés a l'allotjament, amb un 24,4% dels casos. El 21% han preguntat com accedir a serveis socials; el 17% demanen un lloc on poder deixar les seves pertinences de manera estable, i un 11,4% pregunta per menjadors socials.

A més, el 4,7% ha demanat ajuda específica per buscar feina, i el 4,5% ajuda per accedir a medicació. El 6,3% de les persones han demanat ajuda perquè han estat agredides o els han robat la roba o la documentació.

Reclamen reforçar els serveis públics

Arrels denuncia que "moltes" de les 1.468 persones que han passat pel seu centre obert per demanar orientació han acudit prèviament a serveis socials del barri o als serveis específics de l'Ajuntament de Barcelona per a persones sense llar, però que "no han tingut resposta". De fet, asseguren que el 23,9% orientades han tornat més d'una vegada a Arrels. "Tothom hauria de tenir un treballador social de referència, però no tothom en té", ha lamentat Maynou.

Per això, ha demanat reforçar els serveis públics. Per exemple, més serveis higiènics, amb normatives i horaris flexibles: habilitar consignes on les persones que viuen al carrer o en llocs inestables puguin guardar les seves pertinences durant un temps, i obrir espais d'acollida nocturns i de baixa exigència a cada barri de la ciutat.

stats