Barcelona tindrà la desena xarxa de recàrrega de vehicles elèctrics més gran del món

L'objectiu del servei és reduir un 45% de les emissions de CO2 i promoure hàbits saludables i sostenibles entre els ciutadans

Barcelona tindrà la desena xarxa de recàrrega de vehicles elèctrics més gran del món i la primera d'Europa per a motocicletes amb prop de 500 punts de recàrrega: en els pròxims quatre anys la ciutat tindrà 100 nous punts subterranis i 40 de càrrega ràpida a la via pública. L'objectiu, segons ha explicat aquest dijous el primer tinent d'alcalde, Jaume Collboni, és reduir en un 45% les emissions de gasos amb efecte hivernacle abans del 2030 i orientar el consum ciutadà cap a un model més sostenible. "Volem promoure un canvi d'hàbits cap a la mobilitat personal sostenible, seguint l'esperit d'avantguarda del Bicing, que va portar als ciutadans l'hàbit de moure's en bicicleta per la ciutat", ha defensat.

Les noves instal·lacions, que seran gestionades per l'empresa Serveis Municipals de Barcelona, s'integraran en el servei Endolla Barcelona. Actualment, la xarxa ja dona servei a uns 5.000 usuaris i compta amb 194 punts de recàrrega per a cotxes i 172 per a motos.  L'Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest dijous que al llarg de l'any s'habilitaran 7 nous punts de càrrega ràpida i 4 nous punts de recàrrega lenta per a motos a la via pública, alhora que s'actualitzaran 20 dels equips ja existents. Enguany, però,  la ciutat només tindrà disponibles 15 punts nous, 10 dels quals seran de recàrrega ràpida.

Serveis Municipals de Barcelona ha invertit 3,8 milions d'euros en el projecte i té previst invertir 2,6 milions més per incloure fins a 100 punts de recàrrega, 40 dels quals de recàrrega ràpida. Si bé actualment estan en fase de promoció i el servei és gratuït, l'operador del servei ha avançat que al llarg de la legislatura deixarà de ser així. Amb tot, el primer tinent d'alcalde ha defensat que els preus seran públics a preu de cost, ja que "busquen una rendibilitat social i medioambiental i no una d'econòmica".

Collboni ha defensat que el govern municipal aposta, així, per una nova forma de mobilitat sostenible que "redueixi el diòxid de carboni (CO2) dels vehicles privats, el soroll i el transport individual". En aquest sentit, l'ampliació de la xarxa es farà –ha subratllat– seguint "criteris d'equitat". "Cal un esforç col·lectiu de renovació del parc de vehicles cap als híbrids i elèctrics, i, per fer-los més accessibles, des de l'Ajuntament hi podem contribuir garantint la igualtat a l'accés a la xarxa de punts de recàrrega en tots els barris, també en aquells on un operador privat no hi aniria per falta de rendibilitat econòmica", ha explicat.

Per facilitar-ne l'ús i oferir tota la informació possible, Endolla Barcelona ha creat una nova pàgina web que inclou un mapa interactiu amb la ubicació de tots els punts de recàrrega disponibles en temps real. A més, tindrà una aplicació anomenada Smou, que estarà disponible a la tardor i que recopilarà tota la informació relacionada amb aquest nou servei de mobilitat.