Barcelona
Societat 01/08/2021

El Bicing es fa més elèctric per atendre els barris de muntanya

El servei, que ha crescut amb la pandèmia, transformarà mil bicis mecàniques en elèctriques aquest any

3 min
Tècnics del servei de Bicng fent els canvis per convertir bicicletes mecàniques en elèctriques

BarcelonaLa irrupció del Bicing ja va suposar un abans i un després en l'ús de la bicicleta a Barcelona el 2007. Va néixer al límit del col·lapse perquè l'interès –i la bona oferta econòmica de llançament– van desbordar qualsevol previsió, i ara els canvis d'hàbits en mobilitat que la pandèmia ha portat sota el braç i l'extensió del servei a nous barris l'han tornat a rellançar, tot i que lluny encara de les xifres d'abonats dels primers anys, quan es van superar els 180.000. Durant el segon semestre del 2020 hi va haver 47.000 altes i la xifra d'usuaris s'ha estabilitzat ara en els 128.489. El nou Bicing, que es va començar a desplegar el 2019, combina en les mateixes estacions bicicletes mecàniques i elèctriques i arriba a barris de muntanya com el Carmel, Vallcarca o Ciutat Meridiana. I la bona acollida que han tingut les bicis elèctriques, que ja representen el 36% dels usos, ha portat a decidir que tinguin més pes en el conjunt de la flota.

Si ara hi ha 5.000 bicicletes mecàniques i 2.000 d'elèctriques, quan acabi aquest any n'hi haurà mil de les primeres que hauran passat al segon grup. És a dir, un total de 3.000 bicis elèctriques. Com? Amb un procés senzill, que es fa en unes tres hores per bicicleta, per incorporar el kit que permet que una bicicleta convencional passi a funcionar de manera elèctrica, que és una de les prestacions que permet l'anomenat model Barcelona de bicicleta. Un pas que té un cost d'uns 800 euros per vehicle i que s'anirà fent de manera progressiva des d'aquest estiu, quan es calcula que se'n deixaran unes 300 de transformades, i fins a finals d'any.

"Fa 15 anys Barcelona va apostar per la bicicleta com a forma de transport dins de la ciutat amb el Bicing, i durant últims anys ens hem centrat molt en fer que també pogués arribar als barris de muntanya", resumeix el primer tinent d'alcaldia de la ciutat, Jaume Collboni. Apunta que per això ara s'aposta per fer créixer el percentatge de bicicletes elèctriques i així poder millorar el servei a les zones d'orografia complicada on les bicis només se solen agafar per baixar.

11 nous barris

El Bicing ja ha complert l'ampliació territorial anunciada quan es va posar en marxa la nova contracta –Pedalem Barcelona va substituir Clear Channel en l'oferiment del servei– i s'ha arribat a les 519 estacions, 97 més que fa dos anys. Això representa un creixement del 23% de la cobertura territorial i l'arribada a onze barris que no tenien estacions. De fet, el 18% dels nous usuaris provenen de zones on fins ara no hi havia Bicing.

Aquestes noves implantacions, sumades a l'augment de l'ús de la bicicleta en pandèmia, han portat a superar els 1,4 milions de viatges mensuals, que és la xifra més alta dels últims tres anys, segons remarca l'Ajuntament en el seu balanç. Una altra de les novetats que han incorporat les bicicletes és a les rodes, amb un nou sistema massís antipunxades, les anomenades rodes Tannus, que busca fer front al vandalisme recurrent i a les punxades accidentals. Les noves rodes contribueixen a evitar que s'hagi de retirar bicicletes temporalment i ja s'han instal·lat en un 60% dels vehicles.

Es treballa, també, en un nou sistema predictiu per facilitar la planificació de desplaçaments: la intenció és que tothom que vulgui agafar una bicicleta del Bicing pugui consultar amb el mòbil quina serà la disponibilitat estimada dels pròxims cinc o deu minuts a cada estació. S'estima que el projecte estarà en marxa a partir de l'any que ve. I el repte majúscul que el servei té al davant és el de ser compatible amb el nou Bicing metropolità que es preveu que comenci a funcionar a finals del 2022. I això no depèn d'ell sinó de com es llanci el nou servei. L'Àrea Metropolitana, que en serà el titular, i Ajuntament ja mantenen converses per fer-ho possible. El sistema estarà explotat per TMB i operat pel privat que guanyi el concurs. De moment, Pedalem, que és qui ofereix el servei a Barcelona, confirma a aquest diari que té intenció d'optar-hi. En una primera fase hi haurà 2.000 bicicletes i 200 estacions distribuïdes per quinze municipis. Progressivament, s'espera arribar a totes les localitats de l'AMB.

stats