DRETS ANIMALS

Les calesses de la Rambla, tradició o explotació?

Els carruatges no van sortir ahir, després de la mort d’un cavall

Les Rambles de Barcelona van despertar-se ahir amb l’absència d’un dels seus elements més pintorescos: les calesses tirades per cavalls que passegen turistes amunt i avall. Divendres a la nit un d’aquests animals va ser sacrificat després de desmaiar-se al carrer mentre pujava cap a Montjuïc. Segons l’Ajuntament, un veterinari va practicar l’eutanàsia al cavall per evitar un patiment innecessari i, tot i que se n’investiguen les causes, el seu malestar podria haver sigut causat per un cop de calor. La Guàrdia Urbana va obrir diligències per maltractament animal, i el propietari de l’Hípica Foixarda -a Montjuïc, on dormen els animals-, Alexandre Pujadas, va prendre la decisió de no treure a passejar ahir els cavalls per “evitar polèmiques”. Segons va explicar ahir a aquest diari, li preocupava també que qualsevol persona amb els ànims encesos per l’incident els pogués “increpar” pel carrer.

Diverses organitzacions animalistes, entre les quals FAADA i Libera, van denunciar el cap de setmana la situació de maltractament i explotació en què viuen aquests cavalls, i ERC va demanar que es prohibeixin a la ciutat, i va oferir una activitat econòmica alternativa per a les persones i les empreses que treballen en aquest servei. L’Ajuntament, per la seva banda, va comunicar que obriria un expedient i, segons va poder saber l’ARA, revisaran les ordenances que regulen aquest tipus d’activitats i reforçaran les mesures per comprovar que es compleixi la normativa. El propietari del cavall, així i tot, defensa que l’incident “no va ser un problema d’explotació”. “Va ser mala sort. Hi ha gent que està sana i de sobte té un atac de cor. Va ser un simple i trist accident”, recalca, i assenyala que el veterinari no va poder confirmar si el desmai l’havia causat un cop de calor.

Els cotxes elèctrics, una opció

L’organització animalista Libera, que forma part del Consell de Protecció dels Animals de l’Ajuntament de Barcelona, fa temps que denuncia la situació d’aquests cavalls, i demana que es trobi una manera de substituir aquesta pràctica sense perjudicar els professionals que s’hi dediquen però sense fer servir animals. Es basen en l’experiència que tenen en diversos països de Llatinoamèrica, on ja s’han substituït 7.000 carruatges tirats per cavalls que la població amb menys recursos utilitza per carregar les mercaderies.

Els cotxes elèctrics són una de les alternatives que Libera planteja per al cas de Barcelona. “Si el problema és el romanticisme, es poden fer dissenys específics amb estètica de carruatge. A Cartagena, a Colòmbia, ja hi ha als carrers vehicles elèctrics amb forma de cavall”, il·lustra el portaveu de l’organització, Leonardo Anselmi. Des de Libera han fet seguiment diverses vegades de les calesses de les Rambles, i asseguren que hi ha cavalls que estan al carrer fins a 10 hores, suportant un pes d’entre 150 i 200 quilos. “Els estudis en cavalls de càrrega demostren un augment de ions de potassi a la sang important: això demostra el patiment del múscul del cavall”, diu Anselmi.

Pujades nega aquest punt: “Els animals estan menys de sis hores al carrer, i la meitat del temps només s’esperen. Tots els carruatges, a més, van equipats amb 50 litres d’aigua”. Anselmi, per la seva banda, assegura que la ciutat en si mateixa ja maltracta prou els animals: “Les grans ciutats, amb l’asfalt, les aglomeracions i els clàxons dels cotxes, no són un bon ambient per als cavalls”.

Més continguts de