Societat 15/06/2017

La Cambra de Comerç veu "inviables i inassumibles" les inversions anunciades per Rajoy: "No es podran complir"

Miquel Valls denuncia que el pla de Rodalies "no té ni diners ni papers" i critica que només es tracta de "petites actuacions"

Laia Vicens
3 min
La Cambra de Comerç veu "inviables i inassumibles" les inversions anunciades per Rajoy: "No es podran complir"

BarcelonaLes inversions anunciades pel president del govern espanyol, Mariano Rajoy, per al pla de Rodalies 2017-2020 són "inassumibles" i "inviables". Almenys aquesta és l'opinió del president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, que ha avisat que el pla de Rajoy, que preveu invertir més de 1.000 milions d'euros anuals durant els pròxims quatre anys, "no es podrà complir perquè hi ha dificultats contractuals i de gestió administrativa" i també perquè la reducció del dèficit públic que reclama la Unió Europea a Espanya limitarà la capacitat inversora del govern espanyol. "El pla de Rodalies no té ni diners ni papers", ha sentenciat en una roda de premsa.

"Les inversions per a Rodalies són actuacions que ja estan en curs i que ara rebran un impuls pressupostari", ha explicat. És a dir, que es tracta només de "múltiples petites actuacions" i no de "grans obres transformadores", que converteixen els anuncis de Rajoy en un "excés de voluntarisme". Sobretot, ha dit, el pla de Rodalies que va presentar el ministeri de Foment, a qui també critica que no té un "anàlisi en profunditat" dels problemes que pot generar la seva posada en marxa.

En concret, la Cambra reclama el desdoblament de la R3 (la línia que uneix Barcelona i Vic), que Valls ha recordat que fa 15 anys que es demana, desencallar els nusos ferroviaris de Montcada i de l'Hospitalet i construir el ramal per accedir a la T1 del Prat. En aquest punt, ha retret a les administracions dues coses: primer, que s'estudiï la construcció del túnel però no qui ho explotarà; i segon, que es decideixi ja si es tractarà d'una llançadora o d'una capçalera d'una línia de Rodalies que ja existeix. "Potser tindrem el túnel i no sabrem què fer-ne", ha dit. Valls va dir ahir que "des del punt de vista social" seria millor que fos una capçalera d'una línia integrada a Rodalies i no pas que funcioni com un servei independent. En canvi, ja fa uns mesos, el conseller de Territori, Josep Rull, va dir que serà Ferrocarrils i no Renfe qui gestionarà el servei.

Més enllà de les reclamacions de Rodalies, la Cambra va recordar que les promeses de Rajoy també afecten el Quart Cinturó (la B-40), per al qual tot just s'ha adjudicat la redacció de l'estudi. "Es tardaran quatre anys fins que no es comenci a executar", ha dit, i ha explicat que aquesta obra és un "exemple paradigmàtic de coll d'ampolla de tramitació d'expedients i contractes". "Com s'entén que es tardi un any per adjudicar un estudi informatiu? No és l'execució del projecte sinó l'estudi informatiu", ha remarcat.

A més, ha repassat obres com el corredor mediterrani i els nous accessos al port, que encara estan pendents de licitar-se tot i que el compromís era fer-ho al maig.

La "frustració" dels incompliments

Segons Valls, les inversions "no són creïbles" i els terminis anunciats "no són realistes". Per això, ha avisat que l'anunci de Rajoy pot "generar frustració", una situació que, ha dit, "només es demostra votant".

Encara sobre política, i preguntat per l'anunci del Govern sobre el referèndum d'independència de l'1 d'octubre, Valls ha reiterat la posició que les 13 cambres catalanes van assumir el 2013. "No ens hem mogut i no ens mourem", ha avisat, i ha repetit que qualsevol iniciativa d'aquest tipus s'ha de fer "d'acord amb l'Estat, amb la legalitat europea i la Constitució espanyola". "El que faci el Govern està molt bé, però la nostra posició és aquesta", ha dit.

Tot i la complicada relació política entre els dirigents espanyols i catalans, Valls ha assegurat que una de les solucions per desencallar moltes obres passa perquè les dues administracions es coordinin i defineixin un model de gestió comú. A més, també ha demanat "col·laboració" entre el sector públic i el privat per accedir a recursos extrapressupostaris.

En la roda de premsa també ha intervingut el director d'infraestructures de la Cambra, Cristian Bardají, que ha denunciat que a banda dels problemes administratius, l'altre gran problema per a les inversions és que "la inversió pública és mínima i així seguirà sent". "Hi ha la decisió política del ministeri d'Hisenda de retallar les inversions quan no pot quadrar els pressupostos", ha dit Valls, que ha retret que els polítics "fan promeses que saben que no podran complir".

Així, Bardají ha lamentat el decalatge entre els diners pressupostats i els que finalment s'executen. De fet, ha avisat que moltes de les obres previstes "avui dia no s'executaran fins d'aquí quatre anys". Per exemple, ha dit que encara falten anys per veure complerts el corredor mediterrani i el Quart Cinturó.

stats