La Cambra veu "poc realista" el pla per reduir els vehicles privats a Barcelona

Reivindica que calen inversions com ara acabar la L9 i rebutja la connexió del tramvia per la Diagonal

La reducció d'un 20% del pes del cotxe privat a Barcelona que ha previst l'equip d'Ada Colau al nou pla de mobilitat és "poc realista", segons la valoració que n'ha fet la Cambra de Comerç de Barcelona. El document preveu passar del 26,6% que té actualment el cotxe a la ciutat a un 20% el 2024, un escenari que l'ens empresarial considera inassolible si no es concreten mesures estructurals i s'acompanyen d'inversions.

La Cambra subratlla que l'anterior pla de mobilitat 2013-2018 ja no s'ha complert en el punt que preveia una disminució del 21% del trànsit privat. Això fa que sigui poc creïble aconseguir el nou objectiu, igualment ambiciós, sense abordar obres pendents que potenciïn el transport públic. Una de les més urgents és acabar la L9 del metro en el seu tram central, l'obra amb més potencial d'ampliació de demanda, segons el president de la Cambra, Miquel Valls. 

Barcelona haurà de tenir un 21% menys de trànsit

També s'ha mostrat partidari de reprendre projectes compromesos com la renovació de la L1 que actua com "una mena de línia de transport circular" a la ciutat. Ha reivindicat la Sagrera i la urbanització de tot l'entorn com el repte urbanístic i de mobilitat "més important" que haurà d'afrontar el pròxim govern municipal. Sobre una mesura aprovada i pendent com la connexió del tramvia per la Diagonal, Valls s'ha mostrat categòric a l'hora de rebutjar-la: "Hi ha altres prioritats on cal invertir a la ciutat".

Valls no es mulla sobre el peatge urbà

Malgrat que la Cambra s'ha mostrat partidària de mesures per combatre la congestió de trànsit a l'àrea metropolitana de Barcelona que causa problemes mediambientals greus de contaminació, Valls ha evitat fer cap posicionament clar sobre la idoneïtat d'un peatge urbà que regulés l'entrada a l'àrea de Barcelona. "Cal un debat a fons que arribi a solucions concretes", s'ha limitat a dir. 

El director de l'àrea d'infraestructures de la Cambra, Cristian Bardají, ha afegit que en tot cas el nou pla de mobilitat de Barcelona no inclou l'impacte de cap mesura com una taxa de congestió en les previsions que fa per rebaixar el vehicle privat a la ciutat.

Bardají ha considerat que el debat sobre els peatges a Catalunya està obert a molts nivells i que, en alguns aspectes, se superposen. D'una banda, hi ha pendent de tancar com es resoldrà el nou model de les autopistes un cop vencin les concessions actuals –el model del pagament per ús s'està negociant– i, en paral·lel, cal estudiar la manera d'abordar el problema de la congestió amb la taxa o el peatge urbà com una de les alternatives. A més, ha dit Bardají, també hi ha les mesures que com a ciutat pot prendre Barcelona i que tenen a veure amb encarir l'aparcament per fomentar un canvi de mode de transport del ciutadà.