Societat 08/08/2015

La mortalitat al tram gironí de la N-II cau un 85% des de la prohibició del pas de camions

El conseller Santi Vila exigeix a Foment que "es deixi de mitges solucions" i restringeixi el pas de tràilers per la N-340 i la N-240

Acn
3 min
Mossos d'Esquadra fent controls a peu de l'N-II el maig del 2013, un mes després de l'entrada en vigor de les restriccions / ACN

GironaLa mortalitat a la N-II a les comarques gironines s'ha reduït un 85% des de la prohibició del pas de camions. Segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT), l'últim any amb tràilers per la N-II, el 2012, van morir 13 persones en accident. Des d'aleshores, el 2013 el nombre de víctimes mortals es va reduir a sis -els camions van deixar de passar-hi a l'abril- i el 2014 n'hi va haver una. Aquest 2015, dues persones han perdut la vida a la N-II.

"No té sentit que la nostra gent s'estigui matant en una carretera nacional que va en paral·lel a una autopista buida, això no ho entén ningú", afirma el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, que, més que demanar-ho, exigeix al ministeri de Foment "que ampliï el model Girona" a carreteres amb índexs alarmants de sinistralitat com la N-340 a les comarques de Tarragona i la N-240 a la demarcació de Lleida.

El conseller ha assegurat en declaracions a l'ACN que les dades demostren que la desviació obligatòria de camions per l'autopista a les comarques gironines "pràcticament ha eradicat els accidents amb resultat de mort". "Estem convençuts que el model de la N-II s'hauria d'extrapolar a les altres carreteres", ha opinat.

Segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT), la mortalitat a la N-II entre Vidreres (Selva) i la Jonquera (Alt Empordà) s'ha reduït un 85%. L'últim any sencer amb els camions circulant per la carretera va ser el 2012. Aquell any, es va tancar amb un total de 99 accidents que van causar 13 morts. El 19 d'abril de l'any següent van començar les restriccions i el resultat ja es reflecteix en l'estadística perquè amb un nombre semblant d'accidents, 92, les víctimes mortals es van reduir a 6.

El primer any amb dotze mesos sense camions per la N-II a les comarques gironines va ser el 2014. De nou, amb la mateixa accidentalitat, 92 sinistres, el nombre de persones que hi van perdre la vida es va tornar a reduir considerablement. Hi va haver una sola víctima mortal. Fins a l'agost d'aquest any, hi ha hagut 43 accidents i hi han mort dues persones.

Segons Santi Vila, això demostra "l'eficàcia" de la mesura perquè tot i que hi continua havent un nombre semblant d'accidents, són menys greus. Dels darrers cinc anys, el més dramàtic a la N-II va ser el 2010, quan van morir 14 persones en un accident de trànsit.

Continuen atrapant camions infractors

Dos anys i tres mesos després que entrés en vigor la prohibició de la circulació de camions o quatre eixos o més per la N-II, els Mossos d'Esquadra continuen enxampant transportistes infractors que intenten evitar passar per l'autopista AP-7. Durant aquest temps, han detectat 152 infraccions al mes, un total de 4.124. Des del 19 d'abril del 2013 fins a finals d'any, el nombre d'expedients iniciats per infracció de la normativa van ser 2.571; el 2014, un total de 1.276, i en el que ha transcorregut del 2015 ja han estat enxampats 277 camions circulant per l'N-II.

"Això passarà sempre, però el que és important és que els Mossos d'Esquadra i el Servei Català de Trànsit no abaixin la guàrdia a l'hora de controlar que es compleix la normativa", ha afirmat Vila. Les sancions que s'imposen als camioners que, malgrat la prohibició, circulen per la N-II són de 500 euros; en el cas dels transportistes estrangers, han de pagar la multa al moment o se'ls immobilitza el camió.

Duplicar i, mentrestant, desviar

"On coincideix que hi ha un corredor amb una carretera nacional que discorre paral·lela a una autopista, s'hauria d'aplicar el model N-II", ha afirmat Vila, que sosté que el governs "no es poden permetre que, per un excés de prudència, per por o per raons polítiques, no es prenguin decisions que acaben amb els accidents més greus".

Ara, segons Vila, la pilota és a la teulada del ministeri de Foment. "Podríem trobar solucions definitives gestionant molt més bé l'autopista i administrant la carretera N-340 i la N-240 de manera que els camions haguessin de passar necessàriament per l'autopista, amb bonificacions", ha exposat el conseller. Santi Vila reclama a l'Estat que endegui les obres de duplicació que ha de fer en aquestes vies però, mentrestant, "exigeix" que obligui els camions a passar per les autopistes.

"S'ha aplicat una mesura parcial que s'ha demostrat que és insuficient, la desviació voluntària de camions de la N-240 entre Lleida i Montblanc per l'AP-2, però les xifres demostren que ha estat molt poc resolutiu", ha afegit el conseller. "Exigim al ministeri determinació i solucions, si no poden duplicar de moment, que els obliguin a anar per l'autopista", ha conclòs.

Durant els primers sis mesos de l'any, a tot Catalunya han mort 81 persones en accident de trànsit. La via amb més víctimes mortals ha estat la N-340, amb 12 morts.

stats