Societat 30/06/2012

Wert planteja suprimir l'examen de selectivitat

El govern espanyol reformarà el model educatiu. Planteja reduir el nombre d'assignatures a ESO i batxillerat, augmentar les hores dedicades a llengües i matemàtiques i suprimir l'examen de selectivitat.

T. Gutiérrez / J. Serra
3 min
Els alumnes d'ESO faran més hores de llengua, matemàtiques i ciències.

BARCELONA.El govern espanyol va presentar ahir les línies mestres de la reforma educativa que vol tirar endavant amb la futura llei orgànica de millora de la qualitat educativa. El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, va destacar que l'objectiu de la reforma és lluitar contra el fracàs escolar. Entre les mesures plantejades hi ha la supressió de la selectivitat, que serà substituïda per un examen per obtenir el títol de batxillerat. Wert també obre la porta que cada universitat pugui fer, a més, altres proves específiques. El ministre vol donar més pes al sistema d'avaluacions. "Hi haurà avaluacions externes al final de cada etapa [primària, secundaria i batxillerat i FP superior]". El govern espanyol obrirà ara el diàleg amb els agents educatius.

Reducció d'assignaturesA ESO i batxillerat es potenciaran les matèries instrumentals

El govern espanyol preveu amb la reforma reduir el nombre d'assignatures que es fan a la secundària obligatòria i a batxillerat, així com augmentar les hores de les matèries instrumentals: matemàtiques, ciència i llengua. El ministre Wert va destacar que aquestes àrees són "la gran deficiència del sistema educatiu espanyol", i ho va dir basant-se en els mals resultats obtinguts a les proves PISA, que mostren que només el 3% dels alumnes espanyols tenen un nivell excel·lent en aquestes àrees, davant del 8% dels europeus. El ministre va destacar que l'objectiu de la reforma és reforçar aquestes matèries en tots els nivell educatius, però especialment a secundària. Per això, va dir, s'eliminaran moltes de les matèries optatives perquè "han demostrat ser poc útils, molt cares i una complicació per al sistema".

Optar per FP més aviatEls itineraris educatius es podran triar al tercer curs d'ESO

El govern vol avançar a tercer d'ESO, quan els alumnes tenen una mitjana de 14 anys, l'elecció dels itineraris educatius, a través de matèries optatives, i convertir quart d'ESO en un curs d'"iniciació" amb dues trajectòries diferenciades: una cap a batxillerat i una altra cap formació professional (FP). Wert va destacar que el sistema actual "genera unes taxes molt elevades d'abandonament escolar". No caldrà esperar fins al final de l'ESO per optar per un vessant més professional dels estudis. Wert va voler deixar clar que la possibilitat de triar alguna matèria optativa a tercer d'ESO orientada a estudis acadèmics o professionals no serà determinant pel que fa al recorregut de l'alumne i va rebutjar la idea que s'hagi de dirigir els estudiants cap a uns itineraris o altres en funció de les notes. "Es procurarà que els triïn ells mateixos amb les seves famílies segons les seves aptituds", va dir el ministre, que va destacar que s'ha d'acabar amb la visió que els estudis d'FP són "de segona divisió".

Beques amb més exigènciaEls universitaris becats hauran d'aprovar la meitat de matèries

El ministre va anunciar que els universitaris amb beca que no aprovin com a mínim la meitat de les assignatures hauran de tornar l'import íntegre d'aquesta ajuda. "Fins ara, n'hi havia prou presentant-se a un terç de les assignatures que s'havien matriculat", va indicar Wert. El ministre va explicar que el sistema ha canviat perquè "és bo que els alumnes corresponguin amb el seu treball a les exigències que suposa per al conjunt dels ciutadans el sistema de beques". Els alumnes de graus universitaris hauran d'haver tret almenys un 5,5 a la selectivitat (exclosa la fase específica) per obtenir tant una beca general com una d'ajuda compensatòria en el pròxim curs i una puntuació mínima de 6,5 des del següent.

stats