Els 5 punts de desacord de la vaga del metro

L'increment salarial de l'1% o la cobertura de totes les baixes, algunes de les qüestions de debat

Quan queden menys de 72 hores per l'inici del Mobile World Congress, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha decidit prendre les regnes per aturar la vaga convocada de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), reunint-se aquest divendres amb sindicats i amb el comitè. Colau defensa el caràcter negociador del seu govern i ha assegurat que hi ha "elements per desconvocar la vaga". Tot i així la reunió ha acabat sense acord i es manté la previsió que el suburbà de Barcelona només funcioni al 50% com a màxim els propers dilluns i dimecres.

Quins són els motius principals d'aquesta vaga, que ja va tenir una primera versió el passat 2 de febrer?

  • Increment salarial de l'1% per al 2016. Aquesta proposta ja ha estat acceptada per TMB, però els treballadors desconfien sobre quins criteris es farà. Segons la direcció, la plantilla del metro " no ha patit pèrdua de poder adquisitiu" durant els últims anys.
  • Preservar la plantilla amb la cobertura de totes les baixes que es produeixin "a partir d'ara".
  • Ampliar la contractació a temps complet . Segons els treballadors, la proposta és totalment insuficient. Actualment treballen amb contractes a temps parcial el 25%, segons les dades de TMB.
  • Ampliar la contractació indefinida. El 90% dels treballadors disposa d'aquesta modalitat de contracte, però els treballadors critiquen que aquest percentatge s'ha vist reduït en els últims anys i temen que les noves incorporacions segueixin aquesta tònica.
  • Els treballadors, quan van convocar la primera aturada, també van criticar que els sous dels directius de TMB no són públics. Tot i així, sospiten que han augmentat, mentre que els seus s'han vist congelats.