22.000 conductors han comès més d'una infracció durant l'estiu a les carreteres catalanes

D'aquests, 500 també han estat implicats en els últims cinc anys en accidents de trànsit amb víctimes

En només tres setmanes d'aquest estiu un conductor de Girona ha sigut sancionat cinc vegades pels Mossos d'Esquadra: en dues ocasions per excés de velocitat, en dues per utilitzar el mòbil i en una cinquena per consultar documents per sobre el volant. És un dels 22.209 conductors que han comès més d'una infracció des del 21 de juny fins a l'11 de setembre a les carreteres catalanes. Els que són reincidents suposen el 13,5% de tots els conductors sancionats durant l'estiu. Dels 22.209 conductors, 501 també han estat implicats els últims cinc anys –entre el 2015 i el 2019– en accidents de trànsit amb víctimes: en quatre casos mortals i en 32 greus. "La reincidència no és de franc. Es paga amb víctimes mortals", ha alertat el cap de la comissaria general de mobilitat dels Mossos, el comissari Joan Carles Molinero.

Els 82 dies del període d'estiu s'han tancat amb menys morts a les carreteres però més accidents mortals que l'estiu passat. Han mort 50 persones, sis menys que el 2018, i s'han produït 46 sinistres, dos més que l'estiu passat. El canvi es deu al fet que "l'any passat hi havia una multivictimització: accidents amb més víctimes mortals", ha explicat el director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau. "Ens preocupa perquè la millora no és substancial. No podem estar satisfets", ha afegit. El 40% dels morts han sigut víctimes de col·lectius vulnerables: 13 motoristes, quatre ciclistes i tres vianants. Durant l'estiu, les víctimes mortals han baixat a totes les demarcacions menys a la de Barcelona, on gairebé s'han duplicat. L'autovia A-2 ha sigut la via de Catalunya que ha acumulat més morts aquest estiu, amb vuit víctimes, quan l'estiu del 2018 havien sigut dues.

Pel que fa a les infraccions, s'han posat més multes per excés de velocitat i s'han detectat més conductors que no tenien carnet o que s'havien quedat sense punts. Les multes per excés de velocitat han sigut 55.234, un 7% més que l'estiu del 2018. També ha crescut la velocitat: el 2018 els conductors infractors superaven de mitjana els límits de velocitat en 17 km/h i aquest any en 19 km/h. En els controls policials s'ha aturat 188 persones que no tenien permís de conduir i 202 que circulaven amb tots els punts retirats. Són un 24% més que l'estiu passat i fins al setembre ja s'ha sancionat 1.120 conductors sense carnet o punts a Catalunya. També ha continuat augmentant la falta d'ús del cinturó.

Un 16% de les víctimes no portaven el cinturó

Els conductors que no tenen carnet o punts queden imputats penalment, com també es fa –en funció del nivell de consum– amb els que estan sota els efectes de l'alcohol o les drogues. En canvi, l'excés de velocitat o les distraccions no es denuncien penalment. 13.071 conductors han reincidit aquest estiu amb més d'una infracció per excés de velocitat: una desena han sigut multats 15 vegades, quatre 20 vegades i un altre 25. Molinero ha apuntat que molts dels conductors reincidents "no són imputats penalment" i per això el conseller d'Interior, Miquel Buch, ha demanat "endurir les sancions" per combatre les seves conductes. Buch ha apostat per incrementar les multes econòmiques i les retirades de punts.

Un helicòpter i cotxes camuflats per reduir els morts de trànsit

Posar en perill les persones

Els Mossos han augmentat l'activitat aquest estiu i han posat un 12% més de sancions. Com es pot veure en el vídeo d'aquesta notícia, amb els anomenats 'vehicles espiells', que són els cotxes camuflats –de paisà–, la policia ha detectat avançaments en línia contínua, motos fent ziga-zaga i patinets en vies no urbanes. Molinero ha posat l'exemple d'un conductor que, després de fer un avançament irregular, va ser aturat pels Mossos. L'home, que es va excusar dient que feia tard a un partit de futbol, anava begut –amb una taxa d'alcoholèmia penal– i portava els seus fills d'11 i 15 anys dins el cotxe. "Va posar en perill la seva integritat i la dels seus fills", ha avisat Molinero.

"Hem d'apel·lar a la corresponsabilitat", ha reclamat Buch, que ha dit que els conductors infractors fan "accions incíviques intolerants". "Són imprudències i negligències en què perilla la seva integritat i la dels altres. Si els conductors no en prenen consciència, serà difícil reduir la sinistralitat", ha afegit el comissari dels Mossos. El conseller també ha lamentat que "la inactivitat" del govern espanyol "no ajuda a perseguir" els infractors. Buch ha recordat que algunes mesures, com incrementar la pèrdua de punts del carnet per a qui utilitzi el mòbil, no s'han pogut tirar endavant per la falta de govern a Espanya.

Més mesures per combatre l’ús del mòbil mentre es condueix

Més continguts de