Els catalans segueixen mirant el mòbil al volant: ja s'han posat 12.800 multes des del gener

Cada dia se sancionen 55 conductors per distraccions amb les pantalles a les carreteres catalanes

Des del mes de gener i fins al passat 23 d'agost, el Servei Català de Trànsit ha iniciat 12.805 expedients sancionadors a conductors que estaven fent servir el mòbil o altres sistemes de comunicació mentre conduïen. És a dir, ha multat una mitjana d'uns 55 conductors cada dia per distraccions relacionades amb les pantalles. Aquestes sancions representen un 86,8% del total de multes que es posen per distraccions al volant en el conjunt de les carreteres catalanes. Les distraccions al volant provocades pel mòbil creixen any rere any. 

Multen 55 conductors cada dia per fer servir el mòbil al volant

Amb aquestes dades a la mà, el director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, ha demanat en una entrevista a Europa Press "responsabilitat" als ciutadans i ha recordat que l'última decisió és individual: "Podem posar més sancions, les carreteres poden ser més segures, els vehicles poden ser més segurs, però qui acaba decidint si respondre al WhatsApp o mirar Twitter és el conductor".

Les sancions per ús del mòbil han anat a l'alça en els últims anys: en tot el 2016 es van obrir 20.700 expedients d'aquest tipus –un 86,6% del total de 23.912 expedients per distraccions al volant–, l'any 2017 n'hi va haver 20.987 –un 87,6% de 23.945– i l'any passat el global va ascendir a 24.026 –un 87,7% de 27.385.

Un 30% dels accidents amb víctimes, per distracció

En la mateixa entrevista, Gendrau ha tornat a lamentar que, tot i que "aquesta pressió al ciutadà augmenta", també pugen els accidents amb víctimes causats per distraccions, principalment per ús del mòbil, el GPS o altres dispositius electrònics.

De fet, segons dades oficials, fins al 30 de juny d'aquest any hi ha hagut 1.123 accidents amb víctimes –morts, ferits greus o lleus– que es van produir perquè el conductor estava distret. Una dada que representa un 30,44% del total de sinistres amb víctimes que hi ha a les carreteres catalanes. 

Gendrau ha destacat que "moltes vegades són accidents fatals" amb col·lisions amb la part posterior d'altres vehicles o sortides de via, i ha recordat el cas d'un sinistre d'aquest mateix juliol que va passar a la C-17. En aquest cas, la distracció del conductor d'un cotxe –que presumptament estava mirant un vídeo al seu mòbil i circulava massa ràpid– va fer que xoqués amb un motorista que va acabar morint.

Des del Servei Català de Trànsit també han recordat que, des de l'augment de la sinistralitat en el primer trimestre del 2018, s'han activat els cotxes camuflats de Mossos d'Esquadra i els controls en punts amb alta accidentalitat, i també s'hi ha afegit un helicòpter.

Més continguts de