Societat 19/09/2017

Un de cada cinc vehicles de Barcelona no podrà circular en episodis de contaminació

Els híbrids encara són testimonials: representen el 4% del parc de la ciutat i menys del 2% a l'àrea metropolitana

Elena Freixa
3 min
Les rondes de Barcelona concentren alguns dels indicadors de contaminació més elevats de la ciutat.

BarcelonaBarcelona i la seva àrea metropolitana es preparen per assajar a partir del desembre les primeres restriccions de trànsit als vehicles més contaminants quan es declari episodi ambiental. Les xifres dels afectats per la mesura s'han concretat aquest dimarts: hi haurà 130.000 vehicles que quedaran vetats per circular per les rondes de la ciutat aquests dies, una xifra que equival al 20% del parc que hi circula diàriament. En principi, la mesura serà puntual –es decreten un o dos episodis de contaminació cada any–, però a partir del 2019 la prohibició serà permanent.

Els 130.000 vehicles que tindran la circulació prohibida a les rondes són els que no tenen l'etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT), segons recull l'estudi presentat aquest dimarts pel RACC, l'Ajuntament de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i Barcelona Regional. L'estudi puntualitza que els càlculs s'han fet a partir de les emissions dels vehicles que circulen i no dels censats, que poden estar en marxa o bé tancats en un garatge.

Les restriccions durant els episodis de contaminació, a més, s'estendran també a l'àrea metropolitana de Barcelona, tot i que en aquest cas els afectats no seran tots els que no portin el distintiu, sinó els turismes matriculats abans del 1997 i les furgonetes d'abans de l'octubre del 1994. En aquest cas, la prohibició afectarà uns 10.000 o 15.000 vehicles dels que hi circulen habitualment, segons ha calculat Lluís Puerto, director tècnic del RACC.

Les mesures de limitació del trànsit afectaran, per força, molts vehicles que cada dia entren a la ciutat, ja que, segons l'estudi, el 55% dels vehicles estudiats no estaven censats a la ciutat. El percentatge de vehicles externs a la ciutat però que hi circulen ha crescut respecte del 2009 –quan era del 52%–, i en el cas de les furgonetes i camions és encara més elevat: un de cada dos no està censat a la ciutat.

Per tipologia, els vehicles que no tenen distintiu de la DGT són els 22% dels turismes que habitualment circulen per Barcelona, una de cada quatre furgonetes i només el 2% dels taxis. La flota d'aquests vehicles està molt més rejovenida que la mitjana del parc, i els híbrids hi tenen un pes creixent.

L'estudi presentat aquest dimarts fa una dissecció dels automòbils, furgonetes i camions que passen per l'àrea metropolitana i de les seves emissions a partir d'anàlisis fetes en vies urbanes i vies ràpides. El dièsel es manté com el combustible majoritari i representa entre el 65 i el 72% de tot el parc, segons si es miren les dades de Barcelona o les de tot el seu entorn. "Malgrat que ara es matriculen més cotxes de gasolina que dièsel, el canvi encara no es nota al global del parc circulant", ha subratllat Jose Lao, responsable de qualitat de l'aire de Barcelona Regional.

Els vehicles que circulen per l'àrea metropolitana amb etiqueta de vehicle ecològic o zero emissions són encara molt testimonials i representen l'1,3% del parc. El percentatge millora lleugerament dins de Barcelona i se situa en el 4,3%, principalment per la presència més elevada de taxis –que tenen una flota de vehicles híbrids important– a la ciutat.

Els vehicles que no tenen distintiu de la DGT i que, per tant, quedaran condicionats per les restriccions, emeten un 38% més d'òxids de nitrogen (NOx) i un 69% més de partícules que un vehicle de gasolina o dièsel amb l'etiqueta C (la verda), que és la que correspon a turismes i furgonetes lleugeres matriculades a partir del gener del 2006 i dièsel a partir del 2014.

stats