Repunta la contaminació i es manté l'incompliment dels objectius europeus

El Govern s'escuda en la climatologia i en el fet que la situació és anàloga a altres ciutats europees

Males notícies pel que fa a la qualitat de l'aire a Catalunya. L'any 2015 va tancar amb un lleuger repunt de tres contaminants: les partícules amb un diàmetre inferior a les 10 micres ( PM10), els diòxids de nitrogen ( NO2) i l'ozó troposfèric ( O3). Malgrat que els efectes perniciosos per a la salut són sobradament coneguts, la mobilitat privada continua sent un focus de fums difícil d'evitar.

En la presentació de les dades de l'any passat, i que suposen un  pas enrere respecte als registres del 2014, el departament de Territori i Sostenibilitat ha posat l'èmfasi en el fet que la gran majoria dels 15 contaminants analitzats estan dins els límits permesos, i ha explicat l'empitjorament per les condicions climatològiques –la manca de pluges a l'estiu va portar a un increment especialment elevat dels nivells d'O3 i va dificultar encara més contenir els nivells de PM10– i ha recordat que hi ha altres ciutats europees que també superen el màxim autoritzat. De fet, el Govern assegura que "es pot qualificar el període com a bo", amb l'excepció de l'NO2 i les PM10 a l'àrea metropolitana i l'O3 "a bona part de Catalunya", tot afegint que els volum d'aquests contaminants "s'han estabilitzat en els últims anys".

La secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat, Marta Subirà, ha assegurat que la reducció de la contaminació és una " prioritat absoluta" per al Govern, i ha recordat diverses mesures que han d'entrar en vigor durant els propers anys o bé que ja estan en marxa, com és el cas de la bonificació als vehicles més nets o bé l' encariment dels aparcaments i dels peatges durant els episodis de més contaminació, juntament amb la reducció dels preus del transport públic durant aquests mateixos episodis, una mesura que només es podrà aplicar en el moment que estigui en marxa la controvertida T-Mobilitat.

Subirà ha reclamat una " política conjunta" de les administracions contra la contaminació i no que "cadascuna vagi a la seva" a l'hora de proposar mesures estructurals, segons recull l'ACN, una idea que contrasta amb la proposta llançada per l' Àrea Metropolitana de Barcelona de limitar l'accés a la ciutat als vehicles més bruts, i a la qual la Generalitat no ha mostrat explícitament el seu suport.