Els contractes amb FCC, sota la lupa dels ajuntaments

L’Hospitalet penalitza amb 11.000 euros l’empresa per incompliments i Mataró farà una auditoria

FCC té contractes per la recollida de residus dels deu municipis catalans més poblats / X. BERTRAL

Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) té adjudicat el servei de recollida de brossa i neteja de carrers dels deu municipis amb més població de Catalunya. Es tracta de contractes de gairebé una dècada que oscil·len entre els 7 i els 29 milions d’euros anuals. La durada del contracte, el pes de la despesa i les últimes irregularitats destapades en els casos de Barcelona Badalona –a la capital catalana s’investiga un frau de 800.000 euros i a la ciutat veïna s’han detectat incompliments per valor de 12,8 milions– han fet que alguns dels consistoris hagin extremat les mesures de control.

L’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat va fer públic ahir que havia penalitzat FCC amb 11.000 euros per la seva última factura de l'octubre. Els tècnics del consistori van detectar que l’empresa no havia complert alguns dels serveis estipulats al contracte i van decidir descomptar l’import al milió d’euros que sumava la factura. El contracte de neteja de carrers i recollida de la brossa –adjudicat el 2011, que té vigència fins al 2020 i que suposa una despesa de 29 milions d’euros anuals– ja estipula sancions si el servei no es presta o no es fa correctament. Per això l’alcaldessa Núria Marín va voler desvincular la sanció dels casos de Badalona i Barcelona.

Els consistoris incorporen inspectors per garantir el compliment del contracte

Precisament arran de les darreres sospites, l’alcalde de Mataró, David Bote, va demanar ahir a la Gerència Municipal i a la l’Àrea d’Espai Públic que encarreguessin una auditoria per avaluar el nivell de compliment del contracte de recollida de residus, neteja viària i manteniment de platges que el consistori va signar amb FCC el 2014 i que té una durada de vuit anys. Inicialment es va adjudicar el servei per un total de 61 milions d’euros –uns 7,5 milions anuals–, però a principis d’aquest mes es van ampliar els serveis contractats, i la despesa total es va icrementar en uns 2 milions d’euros. L’auditoria durarà tres mesos i els resultats s’exposaran a la resta de grups municipals. En l’últim ple, l’equip de govern es va comprometre a revisar i a donar informació sobre el contracte amb FCC, que és el de més quantia de l’Ajuntament, per resoldre “els dubtes” generats, segons fonts municipals.

A principis de novembre l’Ajuntament de Mataró ja havia anunciat que reforçaria el control de qualitat del servei,  tot incorporant nous indicadors i reforçant el servei d’inspecció, que actualment compta amb un sol tècnic i un reforç, segons les mateixes fonts. L’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat ja controla el servei de FCC amb inspeccions i a través d’un dispositiu telemàtic que porten instal·lats els camions de neteja i recollida i que indiquen si es mouen dins l’horari estipulat i si recorren tot el territori que tenen assignat. Ahir el consistori va presentar un nou cos d’inspectors d’espai públic amb 12 treballadors que controlarà de dia i de nit que es compleixen tots els serveis externalitzats des del consistori, no només els d’escombraries i neteja, sinó també el sanejament urbà, el servei d’obres, manteniment d’espais públics, parcs i jardins.

Tarragona i Girona són les dues altres capitals de província on la companyia té el servei de neteja i escombraries adjudicat. A Girona, FCC forma part de l’empresa mixta que s’encarrega de la neteja de carrers i recollida de la brossa –l’altre soci és el consistori. Segons fonts municipals, des de fa anys es fa “un control exhaustiu” del compliment del contracte: es supervisa via GPS que els vehicles facin el recorregut, es fan controls aleatoris i auditories tècniques. En els últims mesos, també s’ha informat la ciutadania del control a través de taules de neteja amb els veïns, que també fan aportacions. Fins ara no s’han detectat irregularitats.

Fonts del consistori tarragoní expliquen que des del 2003 l’Ajuntament sotmet cada any l’empresa a una auditoria comptable per garantir el compliment del contracte, que suposa una despesa d’uns 19 milions d’euros anuals per al consistori. Des de llavors no s’han detectat incompliments. L’any que ve el consistori auditarà tots els contractes externalitzats que té l’Ajuntament. El consistori de Cornellà –amb un contracte de 7,5 milions anuals amb FCC per la recollida de la brossa del municipi– tampoc ha detectat cap irregularitat.

Més continguts de