Les multes a la zona de baixes emissions de Barcelona s'ajornen fins al 15 de setembre

S'allarga entre tres mesos i un any el període de moratòria per a furgonetes, camions i autocars

El coronavirus va fer saltar pels aires el calendari de desplegament de la zona de baixes emissions (ZBE), que preveia començar a sancionar a l'abril els vehicles contaminants que entressin a  tot el perímetre delimitat per les rondes de Barcelona, que inclou també l'Hospitalet i una part de Sant Adrià de Besòs, Esplugues i Cornellà de Llobregat. El règim sancionador es va deixar sense efectes mentre s'aplicaven les mesures més dures de confinament i avui els municipis implicats han informat que, tot i que la restricció es manté, les multes no s'aplicaran fins al 15 de setembre. També es fan canvis per ajustar-se al context econòmic, com ara ampliar el llindar a partir del qual els autònoms amb rendes baixes que utilitzen el vehicle per treballar poden acollir-se a la moratòria, que passa d’1,1 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) a 2 vegades . L'exempció durarà ara fins a l'1 d'abril del 2021. I s'allarga, també, la moratòria per a furgonetes (fins a l'abril del 2021), camions (fins al juliol del 2021) i autobusos i autocars (fins a l'1 de gener del 2022). Les moratòries, que s'havien d'acabar l'1 de gener del 2021, doncs, s'allarguen ara entre tres mesos i un any. 

La ZBE es va estrenar el 2 de gener, el primer dia laborable de l'any, i veta el pas –els dies laborables– a tots els vehicles que no disposin de l'etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT): a grans trets, són els vehicles de benzina anteriors a l'any 2000 i els dièsel previs al 2006. La prohibició s'aplica de dilluns a divendres entre les 7 del matí i les 8 del vespre. Camions, furgonetes de repartiment i  autocars, però, disposaven d'un any de moratòria per adaptar-se a la restricció, que és el període que ara s'allarga.

"Som en una nova situació", ha apuntat Antoni Poveda,vicepresident de mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que ha remarcat que hi ha hagut una reducció de passatge al transport públic i que es corre el risc d'un augment d'ús del vehicle privat i, per tant, de la contaminació. En aquest context, ha avisat que "la ZBE ha vingut per quedar-se" i ha anunciat que en els pròxims mesos es presentaran zones semblants en altres ciutats metropolitanes. Sant Cugat i Sant Joan Despí, de fet, ja han manifestat que volen ser espais de baixes emissions. 

Tot el que has de saber del veto als cotxes i les motos contaminants a Barcelona

El regidor de  Transició Ecològica de Barcelona, Eloi Badia, ha explicat que a principis de març hi havia un impacte petit pel que fa al trànsit –una baixada d'entre l'1% i el 2%– però que sí que s'havia avançat en la no circulació de vehicles sense etiqueta ambiental: van passar a ser un 8,8% i eren només un 3,2% en el cas de turismes i motos. El coronavirus va fer davallar la mobilitat: durant el mes d'abril la reducció de trànsit a la ciutat era d'un 70% i es mantenia la baixada de vehicles sense etiquetes. S'estima que, durant el confinament, hi ha hagut una reducció del 43% d'emissions de NO2 i del 21% en el cas de les partícules PM10. 

Però avui la caiguda del trànsit privat ja se situa en el 20% i això s'ha notat en agents contaminants. La tendència de la recuperació del transport públic, en canvi, està essent molt més lenta i se situa ara en el 40%. Badia ha remarcat que el nou calendari es relaxa més per a aquells vehicles pesants que s'han d'acollir als filtres per complir els requisits ambientals, un punt que genera cert conflicte amb la Generalitat, que hauria preferit allargar més aquesta  moratòria.  "És una salvaguarda per garantir que no deixarem que ningú que pugui accedir als filtres tingui un problema pel nostre calendari", ha argumentat Badia. 

Reducció del 25% per complir amb l'OMS

S'estima que a partir d'una reducció de trànsit del 25% es compleixen els requeriments de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i això, ha remarcat Badia, no s'aconsegueix només amb la ZBE. Les dades de l'última setmana ja demostren que l'augment del transport privat fa que ens acostem de manera "preocupant" al llindar de l'OMS i per això es veu "imprescindible" tornar a activar les restriccions.  Ara s'ha acordat, també, crear una taula de coordinació metropolitana per avaluar el seguiment de les noves mesures i es llançarà una nova campanya d'informació i avisos als infractors. 

Mercè Rius, d irectora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat, ha insistit que la ZBE és una mesura necessària però no suficient. Ha avalat totes les moratòries acordades, tot i deixar clar que haurien preferit allargar la dels vehicles pesants fins als nou mesos. Ha apuntat que aquest calendari es podria repensar si no funcionen bé possibles ajudes a l'adaptació –la Generalitat, ha dit, té previst llançar ara una línia d'ajudes– o la possibilitat d'incorporar filtres, sobretot, perquè els terminis d'amortització d'aquests vehicles són més llargs. 

Poveda ha remarcat, en aquest sentit, que l'anunci de la mesura coincideix amb l'inici de l'homologació de filtres, que han de permetre obtenir el distintiu ambiental als vehicles pesants. També ha recordat l'anunci d'un 'pla renove' per part del govern espanyol de 550 milions per a la compra de vehicles i que la mateixa AMB activarà pròximament subvencions per renovar vehicles comercials per a autònoms.

La ZBE es va estrenar el 2 de gener, el primer dia laborable de l'any, i veta el pas –els dies laborables– a tots els vehicles que no disposin de l'etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT): a grans trets, són els vehicles de benzina anteriors a l'any 2000 i els dièsel previs al 2006. La prohibició s'aplica de dilluns a divendres entre les 7 del matí i les 8 del vespre. Camions, furgonetes de repartiment i  autocars, però, disposaven d'un any de moratòria per adaptar-se a la restricció, que és el període que ara s'allarga entre tres mesos i un any.

Crítiques de les entitats ecologistes

Les entitats ecologistes han rebut amb decepció l'anunci d'ampliació de la moratòria perquè camions, furgonetes i autocars puguin circular per dins de la zona restringida independentment del que contaminin. "La moratòria sempre ens ha semblat que resta credibilitat a la mesura", lamenta el portaveu d'Eixample Respira, Guille López. Recorda que es va anunciar a només tres mesos d'engegar la ZBE, quan algunes empreses ja havien fet els deures i van veure com la moratòria les deixava en una situació de menys competitivitat que ara s'allargarà. 

Els resultats de la ZBE, qüestionada des del principi per "insuficient" per lluitar contra la contaminació, s'eternitzaran amb les mesures anunciades per les administracions, lamenta la portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l'Aire de Barcelona, Maria Garcia. "Quan és més necessari que mai, sembla que les administracions oblidin l'emergència climàtica i es torni novament a la visió absurda de ciutat-cotxe", ha criticat. Garcia ha subratllat que la decisió d'allargar les moratòries per a vehicles pesants i més contaminants arriba mentre el govern espanyol aprova un pla d'ajudes per a la renovació de vehicles i es posa "de nou al servei de la indústria del motor".

Ajudes a la bicicleta

L'ús de la bicicleta ha anat a l'alça aquests dies, amb augments del 20%. Poveda ha avançat que té una reunió prevista amb el ministre de Transports, José Luis Ábalos, per parlar d'un pla d'ajudes econòmiques per adquirir bicicletes. També ha posat èmfasi en la necessitat de recuperar la confiança en el transport públic i d'impulsar un "pacte de país" entre la Generalitat i els agents socials per esglaonar les hores d'entrada i sortida a la feina i facilitar el teletreball durant alguns dies de la setmana.