Societat 30/09/2013

El corredor mediterrani, principal inversió de Foment a Catalunya

La ministra Ana Pastor assegura que la inversió a Catalunya ha passat dels 1.200 milions el 2013 als 1.400 milions el 2014

Acn / A. Solé
2 min

BarcelonaEl corredor mediterrani entre Vandellòs i Tarragona, amb 108 milions d'euros, és el projecte uniprovincial d'obra pública amb més dotació als pressupostos generals de l'Estat a Catalunya. En segon lloc hi ha els 100 milions d'euros a les comarques tarragonines per a l'adaptació a l'ample UIC del tram Castelló-Castellbisbal del corredor mediterrani.

En total, l'Estat preveu invertir 1.005 milions d'euros per a tot el corredor mediterrani, un 11% del pressupost total de Foment (8.980 milions).

A la demarcació de Barcelona, les actuacions uniprovincials més destacades d'Adif són els 32 milions d'euros per a l'accés en ample UIC al Port de Barcelona, més els 30 milions que s'han de destinar a la xarxa de Rodalies. Igualment, Foment imputarà a Barcelona 65 milions en l'adaptació a l'ample internacional el tram Castellbisbal-Castelló del corredor mediterrani i 45 milions del corredor entre la capital catalana i la frontera francesa.

La ministra Ana Pastor, a preguntes dels periodistes, ha dit que Catalunya rebrà 200 milions més del seu ministeri respecte a l'any passat: dels 1.200 milions el 2013 als 1.400 el 2014.

Què no hi ha?

En els pressupostos estatals no hi ha prevista cap inversió a la connexió ferroviària amb l'aeroport del Prat –conegut com el tren llançadora a la T1– ni a l'estació d'Alta Velocitat de la Sagrera. Tot i això, el fet que la llançadora sigui una inversió publicoprivada, per al departament de Territori el fet que no hi hagi diners previstos no vol dir que no comencin les obres el 2014, tal com està previst.

I en el cas de l'estació de la Sagrera, d'entrada no hi ha cap partida concreta, però en canvi, en la part de la inversió prevista per al corredor mediterrani entre Barcelona i la frontera, hi posa la frase "estacions incloses". Per tant, és possible que la inversió prevista per a la Sagrera el 2014 estigui inclosa en aquesta partida.

Tampoc no hi ha cap inversió prevista per continuar les obres del Quart Cinturó el 2014, ni tampoc el 2015; per tant, aquesta infraestructura continua aturada.

Ports i aeroports

D'altra banda, Aena consignarà 35 milions a l'obra civil i les instal·lacions del nou edifici terminal. Així mateix, Ports de l'Estat invertirà els 50 milions d'euros previstos per a la construcció dels vials ferroviaris per a l'ampliació sud de la infraestructura portuària de Barcelona. Pel que fa a carreteres, es preveuen 12 milions per als accessos viaris al Port des del cinturó litoral.

L'Estat destinarà gran part de la seva inversió a la demarcació de Girona a la N-II, que rebrà 19 milions d'euros. Una altra de les actuacions destacades anirà a càrrec d'Adif, que imputarà 2,2 milions a les comarques gironines per obres del corredor mediterrani entre Barcelona i la frontera francesa, a més de 2,4 milions destinats a estacions elèctriques i menys d'un milió a altres actuacions puntuals.

Els pressupostos preveuen destinar 40 milions d'euros al canal Segarra-Garrigues, a la demarcació de Lleida. Una altra inversió destacada a les comarques de Ponent són els més de 12 milions d'euros destinats als sis quilòmetres de l'enllaç de l'A-14 amb l'autovia A-2 en el seu tram entre Lleida i Rosselló, o els 5,2 milions del tram de 9,7 quilòmetres de l'A-14 entre Rosselló i Almenar.

A la demarcació de Tarragona, a més de les actuacions citades al voltant del corredor ferroviari mediterrani, els pressupostos generals de l'Estat preveuen invertir 49 milions d'euros en l'eliminació de la contaminació química al pantà de Flix. Així mateix, Ports de l'Estat també preveu invertir 14 milions d'euros en actuacions ferroviàries al Port de Tarragona.

stats