TRÀNSIT
Societat 11/11/2014

El drama del xòfer de Múrcia: experimentat i a punt de jubilar-se

La jutge de Cieza deixa en llibertat amb càrrecs el conductor de l’autobús sinistrat

Marc Toro
3 min

BarcelonaAmb els 15 punts del carnet de conduir i a punt de jubilar-se. El xòfer de l’autobús accidentat aquest dissabte a Cieza (Múrcia) era un conductor experimentat, segons van informar ahir fonts pròximes a la investigació del cas. Tot i aquestes credencials, l’home no ha pogut evitar la imputació per un presumpte delicte d’homicidi imprudent -en el sinistre de dissabte a la nit hi van morir 14 persones-. Després de declarar ahir al jutjat de primera instància i instrucció 4 de Cieza, el conductor va quedar en llibertat amb càrrecs, obligat a comparèixer periòdicament davant la jutge.

Van ser més de tres hores de declaració, al final de les quals la jutge va acordar retirar provisionalment el carnet de conduir al conductor i va ordenar precintar l’autobús perquè se’n fes el peritatge. L’objectiu d’aquesta última mesura és determinar si hi va haver alguna avaria mecànica, tal com va detallar el Tribunal Superior de Justícia de Múrcia. De fet, el mateix vehicle ja va tenir un accident el maig del 2010 a Castelló. Ho va confirmar a l’agència Efe el propietari de l’empresa a la qual pertany l’autobús sinistrat, José Ruiz. En aquella ocasió els passatgers eren un equip de juvenils de l’equip de futbol sala de Calasparra, i quinze van quedar ferits lleument quan el vehicle va bolcar a la N-340. Com a conseqüència de l’accident, van quedar malmesos el vidre del davant i la carrosseria, però es van reparar abans que l’autocar tornés a la circulació.

Tot i que el propietari de l’empresa va afirmar dissabte a la nit que l’autobús havia passat la ITV poques hores abans del sinistre, el xòfer va dir als agents de la Guàrdia Civil que li havien fallat els frens. Una versió que difereix de la principal hipòtesi amb què treballen els encarregats de la investigació. Segons va insistir ahir el subsecretari del ministeri de l’Interior, Luis Aguilera, al marge de les proves que es puguin incorporar, l’explicació que “té més força” és la d’un excés de velocitat. Fonts pròximes al cas ja van informar diumenge que l’autobús es va saltar uns quants senyals de límit de velocitat i un estop abans de caure per un terraplè d’uns vint metres a la carretera que uneix la Venta del Olivo amb Calasparra. En tot cas, però, a la calçada no es van trobar empremtes de frenada. Les declaracions d’Aguilera van arribar des del pavelló Juan Valera de Bullas, on va tenir lloc el funeral dels 13 veïns del municipi morts en l’accident. La catorzena víctima, el sacerdot Miguel Conesa, va ser enterrat a Espinardo, la seva població natal.

Comiat solemne a Bullas

Centenars de persones van participar en l’emotiu comiat dels difunts. La cerimònia va ser presidida pels reis Felip i Letícia, i va comptar amb la presència del ministre de l’Interior, Jorge Fernández Díaz, i del president del govern murcià, Alberto Garre. El papa Francesc va fer arribar el seu condol a les famílies de les víctimes.

Els passatgers i l’ús del cinturó de seguretat

El debat que ha centrat l’atenció a Bullas des de la nit de l’accident és sobre l’ús dels cinturons de seguretat. Tot i que el subsecretari del ministeri de l’Interior, Luis Aguilera, va assegurar ahir que es tracta d’una qüestió que s’està investigant, el marit d’una de les víctimes va confessar que el sacerdot que anava a l’autobús va salvar la vida al seu company de seient en posar-li el cinturó, abans de l’accident, en veure que no el duia cordat. Una supervivent va dir que ella sí que el portava cordat.

stats