TRÀNSIT
Societat 03/01/2015

L’ús dels mòbils al volant, objectiu dels Mossos per al 2015

Catalunya lidera el descens de la mortalitat a les carreteres amb un 43% menys en cinc anys

Mario Martín Matas
3 min
Els conductors que utilitzen el mòbil al volant seran un objectiu prioritari 
 Dels Mossos d’Esquadra durant l’any 2015. La distracció s’ha convertit en la primera causa d’accidents a Catalunya.

BarcelonaCatalunya va protagonitzar l’any 2014 un descens notable en el nombre de morts a les carreteres, i ja en són dotze de seguits. Tot i així, durant els últims dotze mesos, 140 persones van perdre la vida i 795 més van resultar ferides greus, un descens del 17,6% i del 11,8%, respectivament. El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, va mostrar la seva satisfacció per aquest descens, però va advertir que no s’ha de caure en el cofoisme i que s’ha de continuar treballant per consolidar-lo. De fet, va assegurar que per primera vegada la distracció al volant s’ha situat com la principal causa d’accidentalitat a Catalunya, davant de l’excés de velocitat i l’alcohol, i per això els Mossos d’Esquadra tindran en l’ús dels telèfons mòbils al volant un dels seus principals objectius. “Serem proactius, taxatius i bel·ligerants”, va afirmar Espadaler, que va recordar que una persona que utilitza el mòbil mentre condueix assumeix un risc semblant al que suposaria conduir amb una taxa d’alcoholèmia deu vegades superior al límit màxim. L’altre aspecte a millorar és l’accidentalitat entre els conductors d’edat més avançada, i per això el Govern es compromet a “incentivar la sensibilització”.

Més víctimes estrangeres

El descens global en el nombre de morts s’ha aconseguit fins i tot entre els motoristes, tot i que l’any va començar amb un repunt en aquest tipus d’accidents. En canvi, ha crescut el nombre de víctimes mortals estrangeres, i ja representen un 10% del total. Espadaler va constatar que Catalunya és un lloc de pas per a molts conductors europeus i per això va afirmar que, si es comptessin només els ciutadans residents, les dades serien encara millors. Segons el conseller, però, tres indicadors feien pensar que seria impossible continuar amb aquestes reduccions: el “dèficit crònic d’infraestructures viàries” en relació amb altres llocs de l’Estat i d’Europa; l’envelliment progressiu del parc d’automòbils -un 60% dels cotxes tenen més de 10 anys-, i un augment del trànsit a les autopistes i les altres carreteres al voltant d’un 3%.

El perfil tipus de víctima d’aquest 2014 és el d’un home de 55 anys que té l’accident durant la franja laboral, sobretot a la tarda. Per contra, les que presenten una taxa d’accidentalitat menor són les dones joves. Per demarcacions, Girona va registrar la reducció de mortalitat més destacada -Espadaler ho va relacionar amb la sortida dels camions de la N-II i la millora de la C-25-, mentre que Tarragona va patir un lleuger repunt. La reducció del 2014 ha tingut molt a veure amb el fet que s’hagin registrat 23 caps de setmana sense víctimes mortals, tampoc n’hi va haver durant la Setmana Santa ni per al pont del 15 d’agost, períodes de “màxima mobilitat” dels ciutadans.

El conseller va assegurar, amb les dades a la mà, que Catalunya “lidera la reducció de la mortalitat” en el conjunt de l’Estat i té una de les taxes de morts per milió d’habitants més baixes de la Unió Europea. De fet, mentre a Espanya el nombre de morts es va estabilitzar el 2014 -1.131 víctimes- i en els últims cinc la caiguda ha sigut d’un 34,5%, en el cas de Catalunya la reducció des del 2010 arriba al 43,1%. “El model català de seguretat viària dóna resultats”, gràcies sobretot a l’educació viària en totes les franges d’edat, va concloure Espadaler.

Dues morts a Pals i Barcelona a l’inici d’any

Una dona de 40 anys a Pals (Baix Empordà) i un home de 44 a Barcelona van convertir-se en les dues primeres víctimes mortals en accidents de carretera d’aquest 2015. La dona, de nacionalitat hondurenya i veïna de Torroella de Montgrí, va morir dijous al vespre quan va caure de la moto en què viatjava com a acompanyant, després que el vehicle topés amb un porc senglar. El conductor, que va donar una taxa de 0,80 mg/litre d’aire expirat en la prova d’alcoholèmia, tres vegades més del permès, va ser detingut pels Mossos d’Esquadra acusat d’un delicte d’homicidi imprudent. L’home, de 35 anys i nacionalitat equatoriana va resultar ferit lleu en la topada, que es va produir al quilòmetre 342 de la C-31. D’altra banda, el Servei Català de Trànsit (SCT) va informar ahir de la segona víctima mortal del 2015, en un accident al punt quilomètric 3 de la C-16, a l’alçada dels túnels de Vallvidrera de Barcelona. L’envestida lateral entre dos turismes, per causes que encara s’estan investigant, va provocar un ferit lleu i un altre en estat crític. El ferit crític, un veí de Sant Cugat del Vallès, va ser traslladat a l’Hospital Clínic de Barcelona, on va morir poc després. El ferit lleu, per la seva banda, va ser traslladat fins a la Clínica Plató de la capital catalana.

stats