La falta d'examinadors col·lapsa les autoescoles de Barcelona i exaspera els alumnes inscrits

Els formadors de conductors denuncien que la nova freqüència d'exàmens, per culpa que no s'han reemplaçat els examinadors jubilats ni les baixes, els fa perdre moltes hores de pràctica

A la demarcació de Barcelona s'han jubilat els darrers anys més d'una vintena d'examinadors que no han estat reemplaçats. Aquest ha estat l'inici d'"una bola" que s'ha anat fent grossa i ha provocat que aquesta tardor els alumnes en lloc d'examinar-se cada setmana ho facin mensualment.

Per a les autoescoles la nova freqüència suposa tenir els cotxes aturats la majoria dels dies perquè cap aspirant vol pagar hores de pràctica fins que faltin pocs dies per a l'examen, una gota que està a punt de fer vessar el got de la seva resistència econòmica, delmada "en un 40%" des de l'inici de la crisi. Per això insten la Prefectura de Trànsit a resoldre una situació que està exasperant professors i alumnes.

La propietària de l'autoescola Munta de Barcelona, Mar Aguilera, assegura que des de l'inici de la crisi els ingressos per matriculacions i hores de conducció han baixat "un 40%". En aquest context, la dilatació del període per portar alumnes a fer els exàmens teòrics, de conducció i de circuit (tots són el mateix dia) està complicant la viabilitat del seu negoci.

"Hi ha una falta d'examinadors, en serien necessaris de 20 a 25 més", calcula la presidenta de la Federació d'Autoescoles de Barcelona, Maria Olivare, que també subratlla que "la bola" que s'ha fet aquesta tardor també està "precaritzant" el servei que donen als seus clients.

Tant Olivare com Aguilar remarquen que la situació està deixant la majoria dels dies els cotxes de les autoescoles aparcats a la vorera. Els alumnes no volen pagar hores de conducció fins que la nova data d'examen estigui a prop. Per això, facturen "molt menys".

Els alumnes

"Tenia previst un dia i em truca l'autoescola per dir-me que havia arribat un mail de la DGT i quedava anul·lat l'examen", explica la Iolanda, alumna de l'autoescola Munta, que ha vist posposada la seva data en tres ocasions. "A més em deien que no sabien quin seria el nou dia", assegura.

Al principi la Iolanda admet que no es creia que aquests incidents no fossin responsabilitat de l'autoescola. "La propietària em va acabar ensenyant el correu per demostrar-me que no tenia res a veure amb ells".

Els alumnes es queixen perquè els estan donant dies per examinar-se molt tard, perquè s'han trobat com la Iolanda, que els han "anul·lat" dates ja confirmades o perquè ni tant sols saben quan podrà ser possible. "Molta gent ha d'anar canviant els dies de festa que sol·licita a la feina i això no fa cap gràcia", raona.

Els examinadors

La delegada de l'Associació d'Examinadors de Trànsit (Asextra) de Barcelona, Toñi Martín, entén les queixes de les autoescoles i confirma que s'ha produït una davallada sobtada d'aquests professionals en els darrers anys. "No s'han cobert les jubilacions ni les baixes". Però el col·lapse actual es veu també agreujat per altres factors.

No només ha tingut lloc una disminució de la plantilla, de prop d'un 40%, també s'ha obligat els examinadors que queden que s'agafin dies de festa abans que finalitzi l'any per recuperar les hores extres fetes durant el mes de juliol (48) i les hores destinades a fer cursos de formació (40). En total això són 88 hores, cosa que significa "uns quants dies de festa" que si no fan ara perdran l'any vinent.

Per altra banda, a les autoescoles es dóna també a causa de la crisi un fenomen de repetidors que s'acumulen per pujar a examen. "Vénen amb només 1 hora de pràctica i no saben ni com funciona el cotxe", assegura Martin referint-se als casos més extrems. "M'han arribat a intentar convèncer que no és tan greu saltar-se un semàfor en vermell o no aturar-se davant un Stop", afirma.

Una directiva europea recent també ajuda a fer "més gran una bola" que, en gran part, ve causada per una "mala planificació". Antigament els professors podien examinar 16 alumnes per jornada. Però la Unió Europea, per vetllar per la qualitat, va establir un màxim de 13 cada dia.

Així doncs, hi ha un 40% menys d'examinadors, que han de fer més dies de festa i poden fer menys exàmens al dia. Aquesta suma de factors ha provocat el col·lapse d'alumnes a les autoescoles que han de pujar a examinar-se.

Prefectura de Trànsit de Barcelona

El cap provincial de Trànsit de Barcelona, Adrià Puigpelat, ha explicat que la direcció general de Trànsit (DGT) ja s'ha compromès a convocar un nou curs de formadors d'examinadors de trànsit per a aquest 2014 que permetrà augmentar la plantilla i desencallar aquest col·lapse.

Aquesta serà una solució efectiva "a mitjà i llarg termini" però, per actuar amb més celeritat, Puigpelat ha assegurat que estan estudiant altres mesures amb un caràcter "més pal·liatiu" que permetin absorbir aquesta demanda d'exàmens que presenten les autoescoles.