Les accions quotidianes, importants per cremar calories

Respirar, bombar sang, pensar i digerir consumeix entre un 60% i un 70% de l'energia del cos. Dormir vuit hores crema 576 quilocalories i caminar una hora, 216

 

El Nadal va fer que augmentessis una talla? Vols cremar calories i no tens temps per anar al gimnàs? La solució pot ser més senzilla —i còmoda— del que semblava. El cos gasta al dia entre el 60 i el 70 per cent de l'energia total a respirar, bombar sang, pensar i digerir, accions que suposen una despesa diària d'entre 1.200 i 1.400 quilocalories. Carolina Muro, directora de la unitat de nutrició de la Federació d'Indústries de l'Alimentació i Begudes (FIAB) d'Espanya, destaca que tot el que fem permet consumir calories…, fins i tot dormir: una persona de 60 quilos consumeix 576 quilocalories dormint vuit hores.

Evidentment, com més activitat més consum energètic. En caminar una hora cremem 216 quilocalories, una mica menys que passant l'aspiradora, 244,8 quilocalories. És aquesta capacitat intrínseca dels humans de consumir calories el que porta l'experta a destacar la necessitat de fer exercici físic de forma habitual però moderada, sempre complementat per una dieta sana i equilibrada. Petites accions com pujar les escales cada dia o baixar de l'autobús dues parades abans, són accions que poden ajudar a equilibrar la balança energètica.

"És important recordar que l'activitat física no ha de ser una solució temporal d'urgència per contrarestar els excessos de Nadal. L'exercici moderat ha de ser un dels pilars bàsics per a una vida saludable, però no hem de descuidar el balanç energètic: la diferència entre el que consumim i el que gastem", destaca Muro.

Ara bé, tot i que dormir ens ajuda a cremar calories, el sedentarisme és un enemic a batre. La catedràtica de nutrició esportiva i fisiologia de l'exercici Marcela González Gross avisa que el sedentarisme "desequilibra" la balança energètica i insisteix en la importància de fer exercici. "El percentatge energètic que consumim cada dia dependrà de la freqüència i intensitat amb la qual practiquem exercici, però en línies generals pot oscil·lar entre el 10 i el 30 per cent de la despesa. Si volem tornar a equilibrar la nostra balança, no només perdre pes sinó mantenir-lo, si volem aconseguir una harmonia dins la nostra silueta i contribuir a millorar la nostra salut, aleshores hem d'augmentar el percentatge de despesa energètica lligat a l'activitat física que realitzem diàriament", afirma.

L'exercici físic, a més dels efectes que té en el metabolisme, regula el nivell de greixos i la glucosa. L'evidència científica demostra que si es fa activitat física de forma regular i combinada amb hàbits alimentaris "saludables i equilibrats" es millora el funcionament de l'organisme i la qualitat de vida.

Més continguts de