Publicitat
Publicitat

MOBILITAT

Primer dilluns sense metro i Bicing alhora

Les dues vagues coincideixen per primer cop i amenacen la mobilitat de Barcelona. En el tram matinal de la vaga al metro s'han registrat alguns actes vandàlics a les estacions de Joanic i de Fontana

Avui pot ser un dilluns especialment complicat pel que fa a la mobilitat a Barcelona: per primera vegada coincideixen les vagues al metro i al Bicing. És l’onzè dilluns d’aturades al suburbà i el cinquè dia de vaga al sistema de bicicletes. En total es podrien veure afectades gairebé 1,4 milions de persones.

Segons fonts de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), en el tram matinal de la vaga al metro -de 7.00 a 9.00 hores, amb uns servis mínims del 40%- no s'han registrat problemes importants de mobilitat, i s'han dut a terme les ja habituals regulacions de pas de passatgers a l'estació de la Sagrera.

Les mateixes fonts han explicat que s'ha produït alguna incidència en estacions com la del Clot (L1), on s'han inutilitzat algunes màquines expenedores de bitllets i de validació, encara que la incidència ja ha estat solucionada.

També s'han registrat actes vandàlics a les màquines de validació de títols a les estacions de Joanic (L4) i Fontana (L3), que encara no han pogut ser reparades i que segueixen fora de servei.

Com cada dilluns, les aturades convocades pel comitè d’empresa del metro -liderat per la CGT- afecten sobretot les hores punta. Els serveis mínims són del 40% entre les 7 i les 9 del matí i entre les 16 i les 18 de la tarda, mentre que entre les 20.30 i les 22.30 són del 20%.

Negociacions bloquejades

Les negociacions pel nou conveni laboral del metro estan bloquejades i, de fet, les posicions entre les dues parts -comitè i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB)- estan més lluny que mai. Les propostes de mediació de la Generalitat han fracassat -els treballadors van rebutjar el seu arbitratge voluntari- i les converses han entrat en un perillós punt mort.

El comitè d'empresa, presidit pel sindicat CGT, ha rebutjat recentment la proposta de la Generalitat que el conflicte en el suburbà es resolgui amb un arbitratge voluntari, cosa que sí que havia acceptat TMB.

A més, la plantilla de TMB ha acordat fer vaga també durant la festivitat de la Diada -l'11 de setembre-; la Mercè, -el 24 de setembre- i en aquells partits de Champions del FC Barcelona que obliguen a allargar el servei de metro.

De la seva banda, TMB ha dit que no oferirà més millores als treballadors del metro i ha decidit deixar de pagar un extra de 32 euros mensuals a la plantilla, ja que es tracta d'un import que se li "avançava" a càrrec dels increments salarials que contemplaria un futur conveni col·lectiu per "crear un clima favorable al diàleg".

La setmana passada el consell d’administració de TMB va anunciar que no farà cap més proposta als empleats i va aprovar la suspensió del complement salarial de 32 euros. Es tractava d’uns euros extres que l’empresa pagava en concepte d’avançament als possibles augments salarials que s’inclourien al nou conveni per “crear un clima de diàleg favorable”. Com que no ha servit, s’anul·larà la paga.

Aquest fet va indignar els treballadors, sobre els quals també va caure com una galleda d’aigua freda el comunicat del Síndic de Greuges. Rafael Ribó va demanar un augment dels serveis mínims i que les parts acceptessin un arbitratge d’obligat compliment per aconseguir un “equilibri” entre el dret de vaga i l’interès general dels ciutadans. Era un missatge dirigit bàsicament al comitè d’empresa. Ara bé, també en va sortir malparada la presidenta de TMB, Mercedes Vidal, que va ser reprovada per tota l’oposició arran de la gestió del conflicte laboral al metro.

Així, els treballadors segueixen demanant que es reverteixin totes les externalitzacions i es redueixin els contractes temporals. Les negociacions, que van començar fa un any i mig, ja sumen més de 70 reunions.

Sense redistribució de bicis

La mobilitat per Barcelona d'aquest dilluns, però, encara és més complicat perquè les aturades al metro se solapen amb la vaga al Bicing, un servei que registra uns 145.000 viatgers diaris.

Les aturades, de fins a quatre hores per cada torn, no interrompen el sistema, sinó que afecten els serveis de transport, distribució i manteniment de bicis i estacions.

Entre les 8.00 i les 12.00 hores;  entre les 16.00 i les 20.00 i entre les 23.00 i les 3.00, els treballadors no reposaran bicicletes d’una estació a una altra ni arreglaran els aparells espatllats.

El seu objectiu és que en les condicions del nou concurs per gestionar el servei s’acabi amb "l’explotació" que diuen que pateixen.

Des que el Bicing es va posar en marxa, fa deu anys, l’empresa Clear Channel ha gestionat el servei, però el contracte està a punt d’acabar-se i el govern municipal obrirà una nova licitació aviat.

La vaga s’allargarà fins a finals de mes, excepte els dimarts i dijous.

Visibilitzant l'assetjament sexual

Més continguts de