Infraestructures
Societat 05/03/2012

Els empresaris demanen a Foment una gestió individualitzada de l'aeroport del Prat en un any

Pastor qualifica la trobada amb el GTI-4 de "constructiva i fructífera"

Efe / Ara
2 min

BarcelonaEl grup de treball d'infraestructures GTI-4, format per la Cambra de Comerç de Barcelona, el Cercle d'Economia, Foment del Treball i el RACC, ha demanat avui a la ministra de Foment, Ana Pastor, una reforma "atrevida" que permeti la gestió "individualitzada" de l'aeroport de Barcelona-el Prat.

El GTI-4 planteja que en el termini d'un any hauria de ser possible una reforma com la que demanden, que permeti a l'aeroport del Prat tenir capacitat de decisió efectiva sobre la seva política d'inversions, sobre les tarifes i també "un paper rellevant en la política d'assignació de "slots" (drets d'enlairament i aterratge), entre altres qüestions.

Els màxims responsables d'aquestes institucions s'han reunit aquest matí amb la ministra i li han demanat que l'objectiu del Govern amb la privatització dels aeroports de Barcelona i Madrid, ara ajornada, no sigui "fer caixa", sinó permetre que aquests aeroports "competeixin entre ells".

La ministraha qualificat la trobada de "constructiva i fructífera" i ha anunciat la creació d'un "grup de treball" per dissenyar un nou model de gestió de l'aeroport amb "participació de la societat civil i les institucions", però no ha volgut entrar en més detalls.

En acabar la trobada, el president del Cercle d'Economia, Josep Piqué, ha opinat que la titular de Foment ha estat "extraordinàriament receptiva" a les seves demandes, mentre que el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, ha valorat la seva "molt bona predisposició".

Aquest grup ha lliurat a Pastor un document en què li reclamen que aprofiti la suspensió dels concursos per donar entrada a operadors privats al Prat i Barajas per "aprofundir en el disseny d'un sistema de gestió que introdueixi una competència efectiva i directa".

Aquest sistema ha de donar "garanties als operadors que aquestes infraestructures podran ser gestionades amb criteris estrictament empresarials", apunta també aquest document.

"Encara que alguns dels elements desenvolupats en els últims dos anys per l'anterior Govern podrien ser aprofitats, la reforma que finalment es dissenyi ha de ser molt més atrevida, més transparent i, en definitiva, molt més sòlida", assegura la nota, que subratlla que en la reforma del sistema de gestió dels dos grans aeroports d'Espanya "no hi caben mitges tintes".

En aquest context, el GTI-4 considera que "com més clar i àgil sigui l'esquema de gestió, més fàcil serà atreure l'interès dels grans operadors internacionals (diversos d'ells espanyols, per cert) i més transparent serà el mecanisme d'atribució de riscos i responsabilitats".

Aquestes institucions també reivindiquen la competència entre aeroports com a millor forma d'adaptar-se a les condicions que imposen els mercats internacionals.

stats