Societat 26/02/2013

Les empreses d'alimentació, en el punt de mira

Oxfam avalua l'impacte social i ambiental de les grans companyies

Thais Gutiérrez
3 min
Classificació de les principals marques d'alimentació

Barcelona.Com pot saber un consumidor que darrere d'un paquet d'Oreo o de xocolata Milka, d'un pot de Nescafé o d'una bossa de patates Lay's, no s'amaguen pràctiques abusives contra els agricultors de les zones més pobres del planeta, que perjudiquen l'accés a l'aigua i a la terra i que fomenten el canvi climàtic? Per donar aquesta informació, Intermón Oxfam ha publicat l'informe Tras la marca , que avalua l'impacte social i mediambiental de les deu empreses d'alimentació i begudes més grans del món.

Un sector clau

Beneficis milionaris que no ajuden a lluitar contra la pobresa

Les deu companyies més grans del sector de l'alimentació -Danone, Coca-cola, General Mills, Kellogg's, Mars, Mondelez International, Nestlé, PepsiCo, Unilever i Associated British Foods- ingressen 1.000 milions de dòlars al dia i la indústria està valorada en 7 bilions de dòlars, però tal com denuncia Teresa Cavero, responsable d'investigacions d'Intermón, "mentre aquelles prosperen, les persones que treballen per a ells i els donen la terra i l'aigua són cada vegada més pobres", ja que el seu èxit s'ha basat en la disponibilitat de terres i en la mà d'obra barata. Tot i que moltes d'aquestes empreses reconeixen aquests problemes "no fan esforços significatius per abordar-los", segons denuncia aquesta ONG.

Els resultats

Cap gran empresa treu una nota excel·lent

L'informe Tras la marca ha qualificat aquestes empreses en funció de les seves polítiques en set àmbits claus: els petits agricultors, l'aigua, la terra, les dones, els treballadors agrícoles, el canvi climàtic i la transparència. Les més ben situades són Nestlé, en primer lloc, i Unilever en segon, tot i que amb notes força discretes. Destaquen per la bona gestió de l'aigua i la transparència, en el primer cas, i per la política amb els agricultors, en el segon. Tot i això, tal com diu Cavero, "totes les companyies analitzades surten mal parades en la majoria d'aspectes" i destaca que suspenen, sobretot, en garantir el dret a la terra als productors i en establir polítiques de tolerància zero respecte a l'acaparament de terres. I suspenen també a l'hora de garantir bones polítiques de gènere que no discriminin les seves treballadores al llarg de la cadena de suministrament.

La terra i els treballadors

Els grans perjudicats d'un sistema milionari

Gran part dels beneficis d'aquestes companyies vénen donats per la disponibilitat de terres on cultiven primeres matèries de manera barata. Intermón Oxfam denuncia que les vendes "controvertides" de terres són una pràctica que està augmentant i que provoca que les comunitats agrícoles en perdin el control i que la pobresa augmenti. De fet, segons aquesta ONG, des de l'any 2000 s'han registrat més de 900 transaccions de terres a gran escala, la gran majoria de les quals afectaven països amb nivells de fam alarmants. El pitjor, denuncia Intermón Oxfam, és que aquestes terres podrien haver produït aliments per a mil milions de persones. La competència per la terra està íntimament relacionada amb la mà d'obra barata, que és qui la treballa. L'ONG denuncia que les pràctiques d'explotació laboral i fins i tot d'esclavitud no han desaparegut i assegura que abunden les condicions de treball insegures així com el treball forçat.

Consumidors conscienciats

La força dels ciutadans en contra de pràctiques abusives

"Els consumidors cada vegada exigeixen més informació i una millora en les pràctiques de responsabilitat social de les empreses", diu Cavero, que explica que a les societats occidentals, tot i la crisi, "cada vegada estem més informats i exigim més informació sobre l'impacte social i mediambiental del que consumim". Això, a més, ha convertit aquestes companyies en empreses molt sensibles a la reputació i a l'opinió dels consumidors, ja que el risc que poden patir per un qüestionament de marca és enorme. Aquesta és la gran arma de l'ONG, que creu que amb aquest informe podrà donar informació als consumidors perquè pressionin aquestes companyies perquè millorin les polítiques socials i mediambientals i millorin, així, la vida de milers de treballadors.

stats