"Crec que hem evacuat a tothom": els errors del capità Schettino, en 5 frases

Aquest dimecres comença el judici contra el capità del 'Costa Concordia' pel naufragi de la nau davant de l'illa de Giglio, sinistre en el qual van morir 32 persones    

Una vaga d'advocats va provocar dimarts l'ajornament del judici contra el capità del creuer 'Costa Concordia', Francesco Schettino, pel naufragi registrat el 2012 davant de l'illa del Giglio (Itàlia), en què van morir 32 persones. Per això, el president del tribunal, Giovanni Puliatti, va haver d'ajornar la sessió a la primera data disponible.

Aquest dimecres, doncs, ha de començar el judici. S'han presentat 242 parts demandants, entre passatgers, grups ambientalistes, ajuntaments i també el grup Costa Cruceros, al qual pertanyia el creuer sinistrat, que continua encallat davant de l'illa. La fiscalia ha citat a declarar 338 testimonis, mentre que l'advocat de Schettino n'ha reclamat 96 i les parts demandants, 575.

La nit del 13 de gener del 2012, el creuer 'Costa Concordia' es va encallar a pocs metres de l'illa del Giglio després d'una maniobra feta pel capità per acostar-se a la costa. La maniobra es va fer per saludar la família d'un membre de la tripulació. Schettino, de 52 anys, s'enfronta a una pena de 20 anys per delictes de naufragi per negligència, homicidi involuntari, abandonament de la nau i danys mediambientals. Al capità també se li retreu haver abandonat el vaixell abans d'evacuar la tripulació i tots els passatgers.

Hi ha cinc frases que il·lustren el desgavell viscut durant el tràgic succés:

1. "Bé, més o menys ho estem verificant, però crec que hem evacuat a tothom". Schettino assegurava així davant l'autoritat portuària de Livorno que estava evacuant el vaixell.

2. " Schettino, torni a bord! És una ordre. Vostè ha abandonat la nau. Torni a bord! Ja hi ha cadàvers, Schettino". En les converses mantingudes entre el capità del 'Costa Concordia' i Gregorio de Falco, cap de la capitania de Livorno, se certifica l'absència del capità a bord quan encara hi havia passatgers per evacuar.

3. "No tenia intenció de fugir, estava ajudant alguns passatgers a entrar als bots salvavides. No és veritat que abandonés la nau. És que vaig caure accidentalment sobre el sostre d'un dels bots de salvament". El capità del 'Costa Concordia' assegurava així al jutjat que no va abandonar la nau, sinó que va caure accidentalment sobre un dels bots de salvament.

4. "Abans de donar el senyal d'alarma hem d'estar-ne segurs, perquè no vull crear pànic i que la gent mori per res. Vaig avisar quan vaig estar segur que no es podria tornar enrere i que era una cosa obligada". Schettino explicava que va fer la crida d'emergència quan va tenir la confirmació que la nau no complia amb els requisits mínims de flotació.

5. "Hauré de conviure tota la vida amb aquests morts. Com es fa això?". El capità napolità es lamentava de les conseqüències tràgiques de l'accident.