MOBILITAT

L’estrena de les vies de Vandellòs no millora els trens a l’Ebre

Després de vint anys d’obres i d’una inversió de set-cents milions d’euros entraran en funcionament les vies de la variant de Vandellòs

Després de vint anys d’obres amb aturades prolongades i intermitents i d’una inversió de set-cents milions d’euros, d’aquí un mes -no està del tot clar si el 13 o el 20 de gener- entraran en funcionament les vies de la variant de Vandellòs. La nova infraestructura posarà punt final a quaranta quilòmetres de via única entre Vandellòs i Tarragona i resoldrà un dels històrics colls d’ampolla que asfixien la circulació de trens pel Corredor Mediterrani. Segons el ministeri de Foment, el nou servei escurçarà trenta minuts el trajecte entre Barcelona i València. Ara bé, els beneficis no els percebrà tothom de la mateixa manera.

“La posada en marxa de la variant només significarà una millora d’entre un i vuit minuts en el recorregut amb tren entre Barcelona i les Terres de l’Ebre per la R16, tot i que en el seu moment ens havien promès una reducció de fins a quaranta minuts per trajecte”, explica Montse Castellà, portaveu de l’entitat ciutadana Trens Dignes de l’Ebre i el Priorat. De fet, amb la nova proposta d’horaris oficiosa -però que ja apareix a les aplicacions de venda de bitllets de Rodalies- no només no es guanya el temps que s’havia promès sinó que ni tan sols es recuperen els temps del 2016, moment en el qual es va incrementar la durada dels trajectes fins a 15 minuts.

“Aquesta situació es podria revertir amb la nova variant, perquè ara ja permetrà que els trens de Rodalies utilitzin la línia d’alta velocitat entre l’estació del Camp de Tarragona i Barcelona, però ni Adif, ni Renfe ni la Generalitat de moment no ho preveuen. Els trens continuaran circulant per la línia de la costa i la millora del servei serà residual”, diu Josep Casadó, portaveu de Trens Dignes.

A més, l’entitat ciutadana avisa que quan funcioni la variant l’Euromed podria deixar d’aturar-se a l’estació de l’Aldea-Tortosa-Amposta i que, pert tant, es perdrien serveis de llarg recorregut. Això ha fet saltar les alarmes, i Trens Dignes exigeix que es mantingui aquest servei d’Euromed, que es va posar en funcionament fa tres anys per compensar els retards en la línia de Rodalies. Per abordar aquestes qüestions, l’entitat s’ha reunit amb el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín. “Li hem demanat que negociïn amb Renfe i Adif que hi hagi noves freqüències en les franges més buides, que s’incrementi l’oferta i que mantingui la parada de l’Euromed”, assegura Castellà.

Segons fonts del departament de Territori, Adif i Renfe han de facilitar una proposta definitiva d’horaris i freqüències abans que s’acabi l’any. En funció de l’oferta presentada, Trens Dignes ha promès “mobilitzacions contundents”.