Societat 02/04/2015

Què aportarà la segona caixa negra de l'avió estavellat als Alps?

La Flight Data Recorder (FDR) permet emmagatzemar els diferents paràmetres de vol, com ara l'altitud, la velocitat o la pressió

Ara
2 min
El Flight Data Recorder (FDR) enregistra els diferents paràmetres del vol, com ara alçada o velocitat / AUSTRALIAN TRANSPORT SAFETY BUREAU

BarcelonaLes caixes negres són una de les eines més valuoses perquè els investigadors puguin esclarir les causes de qualsevol accident aeri. Actualment, tots els avions en duen dues: una que enregistra els sons de la cabina de comandament –Cockpit Voice Recorder (CVR)– i una altra que emmagatzema els diferents paràmetres de vol –Flight Data Recorder (FDR)–, com ara l'altitud, la velocitat o la pressió. En el cas de l'accident als Alps, és la que registra els sons la que es va trobar primer. Avui s'ha trobat la segona caixa negra.

Tot i el color que els dóna nom, aquests aparells són en realitat taronja brillant, per poder localitzar-los més fàcilment. Les mesures i característiques poden variar segons el model, però una d'estàndard, com aquesta que mostren les autoritats australianes –un dels primers països a incorporar el giny–, fa 16 centímetres d'alçada, 12,7 d'amplada i 32 de profunditat, amb un pes de 4,5 quilos.

Fins a 25 hores de paràmetres enregistrats

El FDR (Flight Data Recorder) és la caixa negra que registra fins a un mínim de cinc paràmetres del vol: l'altitud de la pressió, la velocitat indicada, el rumb magnètic, l'acceleració i el moment en què s'emeten transmissions de ràdio.

Aquests són els cinc elements que s'han d'enregistrar obligatòriament des de 1960. Avui dia, els FDR moderns poden emmagatzemar milers de paràmetres relacionats amb el trajecte de l'avió, amb fins a 25 hores de gravació.

Un FDR estàndard fa 16 centímetres d'alçada, 12,7 d'amplada i 19,6 de profunditat, amb un pes de 4,8 quilos.

Dissenyades per resistir 1.000 graus de temperatura

Les caixes negres estan dissenyades per resistir gairebé tot tipus d'impactes. El 2003, l'Organització Europea d'Equips d'Aviació Civil (EUROCAE, en les sigles en anglès) va revisar les circumstàncies a les quals havien de poder sobreviure aquests aparells. Avui dia, els mòduls de memòria de les gravadores han de poder suportar els següents escenaris:

  • Una acceleració de 33 quilòmetres per segon al quadrat (3.400 g) durant 6,5 mil·lisegons, alguna cosa equivalent a accelerar fins als 500 quilòmetres per hora i frenar en 4,5 metres. Tot, sense desintegrar-se ni alterar el funcionament dels mecanismes que hi ha a l'interior.
  • Una penetració produïda per una força de 227 quilograms que es llanci des d'una distància de 3 metres.
  • Una força d'esclafament estàtic de dues tones, aplicada contínuament durant 5 minuts.
  • Una temperatura de 1.100 graus durant almenys 60 minuts.

La primera patent d'aquest giny va registrar-se el 1953 per part d'un professor d'enginyeria de la Universitat de Minnesota, James J. Ryan. Des d'aleshores, les caixes negres han esdevingut un element essencial per descobrir les causes d'un accident i també per evitar futures tragèdies.

stats