CATÀSTROFE NATURAL

Un informe de Greenpeace critica la falta de responsabilitats institucionals

La gestió política del 'Prestige' aflora en l'inici del judici

El macrojudici del Prestige arrenca aquest dimarts amb un sol càrrec polític acusat. L'exdirector de la Marina Mercant José Luis López-Sors assumeix en solitari la mala gestió de la catàstrofe.

Només un càrrec polític s'asseurà avui al banc dels acusats en el procés pel cas Prestige , una de les pitjors catàstrofes mediambientals de la història, que comença a jutjar-se a la Corunya. L'aleshores director general de la Marina Mercant, José Luis López-Sors -per a qui la fiscalia no demana pena de presó-, assumeix, doncs, en solitari les conseqüències de la mala gestió que la Xunta i l'estat espanyol van fer de la pitjor tragèdia ecològica a les costes gallegues, malgrat que ell mateix va reconèixer que complia ordres del llavors ministre de Foment, Francisco Álvarez-Cascos, i de Mariano Rajoy, que era el vicepresident del govern de l'Estat i va ser qui va assumir la coordinació de la crisi.

L'absència de responsables polítics en el judici està recollida en un informe presentat ahir per Greenpeace, sota el títol La injustícia del Prestige , en què es destaca que la marea negra causada pel fuel vessat del vaixell es va deure a errades i negligències institucionals en la presa de decisions. Greenpeace assegura que en són responsables "una dotzena de persones", entre elles Álvarez-Cascos, Rajoy, Jaume Matas -exministre de Medi Ambient-, Miguel Arias Cañete -avui també ministre d'Agricultura i Pesca- i Ana Pastor, actual ministra de Foment i en aquell moment titular de Sanitat. Un "encreuament de responsabilitats" que, segons l' ONG, ha assumit l'exdirector de la Marina Mercant. Un dels errors essencials, segons Greenpeace, va ser no conduir el vaixell al port de la Corunya, una decisió que "hauria evitat 2.600 quilòmetres de costa arrasada i 4.000 milions en danys". L'ONG assegura que una altra opció hauria estat "transvasar" les més de 70.000 tones de combustible que transportava el Prestige a un altre vaixell per evitar la tragèdia.

Malgrat aquests arguments, la fiscalia demana presó únicament per a un dels quatre acusats, el capità del vaixell, el grec Apostolos Mangouras, de 77 anys, que s'enfronta a fins a 12 anys de presó. Les acusacions particulars i populars, però, també demanen penes de presó d'entre quatre i nou anys per a López-Sors i els altres dos imputats, el cap de màquines, Nikolaos Argyropoulos, i el primer oficial, Ireneo Maloto, que no ha estat localitzat.

El judici del cas Prestige comença avui i s'allargarà més de sis mesos -fins al maig de l'any que ve-, tot i que aquests dies només s'abordaran qüestions prèvies i l'admissió de noves proves. Tenint en compte el nombre de parts personades -2.128, representades per 51 advocats- aquest tràmit ocuparà diverses setmanes i no s'espera la declaració dels acusats fins a mitjans del mes de novembre.

Més continguts de