Societat 28/11/2016

Giving Tuesday, la vacuna contra el Black Friday

Catalunya se suma per segon any a la crida solidària d'entitats i ONG per contrarestar la febre consumista

Elena Freixa
3 min
Giving Tuesday, la vacuna contra el Black Friday

BarcelonaDonar, donar i donar. Aquest és l’antídot contra el Black Friday que proposa per segon any consecutiu el Giving Tuesday que se celebra aquest dimarts. Entitats socials, ONG i fundacions es conjuren en un clam organitzat per captar donatius o aconseguir la col·laboració ciutadana per als seus projectes.

El Giving Tuesday, una iniciativa també importada dels EUA com el Black Friday, vol contrarestar la febre consumista de divendres passat amb milers de comerços oferint descomptes dels seus productes i que aquest dilluns va seguir amb el Ciber Monday, que fomenta la compra de productes tecnològics rebaixats.

"La jornada pren sentit després del consum poc racional del Black Friday que ens ha de fer preguntar-nos si, com a societat, anem bé seguint aquest camí", sosté Ricard Valls, un dels impulsors del Giving Tuesday a Espanya. Aquesta segona edició ja aplega més de 300 projectes socials que fan una crida conjunta a la solidaritat en diversos àmbits, que van des de l'educació fins a la recerca, la medicina, la infància o les entitats del tercer sector, que també s'hi han sumat.

Les crides a cooperar van des dels donatius monetaris per finançar projectes per a col·lectius amb risc d'exclusió, per exemple, fins a campanyes de donació de sang com la que desplegarà aquest dimarts el Banc de Sang, una de les entitats impulsores del Giving Tuesday.

"Quasi un 60% de les organitzacions que s'han sumat al Giving Tuesday a tot l'Estat són catalanes", afegeix Valls. Malgrat que la jornada compta amb el suport de 19 ONG promotores i de diverses empreses, la iniciativa també és una gran oportunitat perquè molts projectes més petits en surtin beneficiats i captin recursos.

Les entitats de la Taula del Tercer Sector també hi participen amb un pes específic important i representen una tercera part de totes les entitats participants. "És una campanya molt visual que ofereix vies alternatives i complementàries al finançament públic", destaca Oriol Illa, president de la Taula. "Hi ha moltes diades de consum, i poques amb una finalitat social", subratlla.

L'any passat, explica Valls, el Giving Tuesday va recaptar mig milió d'euros en donacions, un 0,1% de tot el que es va gastar la gent en el Black Friday". L'objectiu d'aquesta edició és millorar aquesta xifra, i amb el ressò mediàtic de la jornada confia a aconseguir-ho.

A la Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) també tenen confiança que el Giving Tuesday superarà en donacions la primera edició, la del 2015. En el seu cas, la campanya busca captar recursos per finançar el seu programa de beques a futurs doctors en recerca mèdica en camps com el càncer d'ovaris, l'oncologia infantil o l'esclerosi múltiple.

Les beques garanteixen que avui 11 futurs doctors estiguin cursant estudis al centre i que, més endavant, facin la tesi doctoral, explica Alejandra Manau, responsable de Mecenatge del VHIR. "És una bona oportunitat per captar recursos i donar a conèixer aquest programa de beques que es finança íntegrament amb aportacions privades a l'associació 'Amics de la Vall d'Hebron', afegeix.

Un 20% de catalans col·labora amb una ONG

A Catalunya, 2 de cada 10 catalans col·labora amb alguna ONG de manera sostinguda mentre que la mitjana europea és del 50%, sosté Valls. "Ens omplim la boca dient que som solidaris a Catalunya, i és cert, però encara hi ha camí a recórrer en el camp de la generositat", afegeix l'impulsor de la iniciativa. Més enllà d'accions solidàries que funcionen, com La Marató de TV3 o el Gran Recapte, insisteix, cal ampliar la base dels qui donen més enllà de col·laboracions puntuals.

El dimarts solidari que abandera el Giving Tuesday és un projecte que va començar com una iniciativa puntual d'unes entitats socials de Nova York que volien dedicar una jornada a donar –diners, roba, temps, materials– a entitats i organitzacions sense ànim de lucre. Ja són 71 països els que s'han sumat a celebrar-lo.

A Espanya, entre les entitats promotores de la campanya hi ha Creu Roja, la Fundació Josep Carreras, Acción contra el Hambre, ACNUR, Metges sense Fronteres, Oxfam Intermón, el Banc de Sang, el Banc dels Aliments, la Taula del Tercer Sector o l'Obra Social La Caixa.

stats