Societat 25/08/2015

El Govern aprova el decret que augmenta les hores de matemàtiques i anglès a l'ESO

Segons la consellera Rigau el decret també canvia l'ensenyament per enfocar-lo més a les competències per davant dels continguts

Acn
3 min
Rigau presentant els estudis postobligatoris.

BarcelonaEl Govern ha aprovat avui el decret d'ordenació dels ensenyaments d'educació secundària, el tercer en 30 anys, que implica "pocs canvis" en els "horaris i els noms de les assignatures" però més en "la metodologia d'aprenentatge", segons la consellera d'Educació, Irene Rigau. Tal com ja se sabia, el decret amplia les hores d'anglès i matemàtiques; en concret se'n faran 35 més.

L'objectiu del decret és atendre les recomanacions de l'OCDE, enfocades cada cop més a aconseguir que els alumnes adquireixin "més competències que coneixements". També s'incorpora l'assignatura 'Cultura i valors ètics', com a alternativa a la matèria de religió. El nou decret i les seves novetats ja entren en vigor aquest curs escolar 2015-16.

És el tercer decret que redacta el Govern des que té les competències d'ensenyament. El primer es va fer per aplicar la Logse, el segon per fer el mateix amb la Loe i el tercer és per aprofundir la Lec i acostar-se a la polèmica Lomce. El seu "disseny curricular és no segregador i garanteix l'assoliment de les competències bàsiques", ha explicat Rigau.

La consellera ha volgut donar la "màxima tranquil·litat" als centres perquè els canvis d'horaris i noms de les assignatures seran mínims. En el fons, la remodelació afecta sobretot com s'ensenya a les aules, intenta apropar-se a les recomanacions que llança l'OCDE en la línia que els alumnes assoleixin cada cop més competències i menys coneixements memoritzats.

"Es tracta d'assolir el 2018 els objectius marcats per la Unió Europea per al 2020", ha assegurat. També pretén lluitar contra l'abandonament escolar a l'ESO i fer possible que el 90% dels alumnes acabin l'etapa obligatòria amb el graduat. Actualment només ho fa el 80%.

Més anglès i més matemàtiques

Es reforcen amb 35 hores més les matemàtiques i la llengua estrangera al llarg de tot el cicle d'ESO. També es promourà la competència digital dels alumnes de manera transversal, en diferents assignatures, perquè la puguin acreditar quan acabin la secundària.

Es mantenen les matèries artístiques i la tecnologia com a assignatures comunes –amb una distribució horària equilibrada–, i la matèria de cultura i valors ètics s'articula a l'entorn del pensament humanista i de base filosòfica –la religió es pot cursar com a alternativa a cultura i valors ètics–. Es manté també com a tret distintiu del currículum català el treball de síntesi –de primer a tercer d'ESO– i el projecte de recerca a quart.

Pel que fa a la distribució horària, l'etapa d'educació secundària consta de 4.200 hores destinades a les àrees de coneixement, que es reparteixen entre els quatre cursos per matèries comunes i matèries optatives. La nova norma manté l'organització en els quatre cursos d'ESO: els dos primers mantenen la coherència amb l'etapa de primària –per garantir-ne la continuïtat del procés educatiu i la transició adequada–; i en els dos darrers cursos es consolida l'adquisició de les competències bàsiques i es prepara per a la continuïtat formativa.

En el quart curs d'ESO s'estableix una doble opció per aconseguir la titulació: acadèmica i aplicada. Es determina una proposta curricular que permeti a l'alumne triar entre una o les dues opcions. L'opció acadèmica condueix al batxillerat, i en aquest cas cal cursar dues matèries de les següents: biologia i geologia, física i química, llatí i economia, i una altra matèria optativa a escollir per l'alumne. L'opció aplicada condueix als ensenyaments professionals, i aquí cal cursar dues matèries d'entre ciències aplicades a l'activitat professional, emprenedoria i tecnologia, i una matèria optativa a escollir.

stats