Familiars en marxa dos anys després de la tragèdia de Germanwings

Lluiten en diversos fronts per impedir que es repeteixi un fet similar

"Demà podria tornar a passar el mateix", avisa Sílvia Chavez, presidenta de l' associació d'afectats pel vol GWI9592 als Alps. El 24 de març del 2015, el seu marit, 143 passatgers més i sis tripulants van pujar a un avió a Barcelona en direcció a Düsseldorf, Alemanya, sense sospitar que el vol duraria poc més de mitja hora i tindria un desenllaç tràgic. Tampoc ho podia saber en aquell moment el responsable de l'accident, el copilot Andreas Lubitz, que tenia problemes psíquics i va aprofitar un moment en que el pilot va sortir de la cabina de pilotatge per tancar-se dins i estavellar l'aparell, un Airbus 320, als Alps francesos.

Avui, dos anys després, un munt de flors vermelles recorden a totes aquestes víctimes a la terminal T2, mentre els seus familiars lluiten en diversos fronts per aconseguir que s'incrementi el control psiquiàtric en professionals de qui depèn la vida d'altres per evitar que es repeteixi un drama similar. Les flors vermelles les han col·locat un centenar de familiars i amics que han anat fins a l'aeroport barceloní per recordar a les persones que van perdre. L'ofrena floral s'ha fet després d'unes breus paraules de Chavez i d'un minut de silenci: un acte emotiu i senzill, en petit comitè, molt allunyat del que van protagonitzar en el primer aniversari els presidents de la Generalitat i del Govern espanyol, Carles Puigdemont i Mariano Rajoy, que van descobrir el monòlit commemoratiu dedicat a les víctimes.

Chaves ha assegurat que cada dia recorden a les persones que van morir en aquell accident, i ha explicat a l'ARA que des de l'associació treballen per impedir que altres persones passin pel mateix tràngol.

Un exemple d'aquest treball és l'existència d'un grup de treball amb la Generalitat, que lidera el departament de Presidència, i que busca vies per canalitzar les demandes de l'entitat. Un altre, el viatge que van fer a Montréal, a Canadà, per participar en la 39 Assemblea de l' Organització d'Aviació Civil Internacional (OACI), on van participar de la mà de la delegació del govern espanyol. Allà van demanar la creació d'un equip especial sobre medicina aeronàutica per controlar l'estat psicològic de les tripulacions dels avions. "Ens van recollir el guant, però és un procés molt lent", va lamentar.

Demanen respecte als pares de Lubitz

El pare del copilot ha negat en una entrevista que el seu fill provoqués deliberadament la catàstrofe, i ha suggerit errors en l'investigació. "Com s'atreveixen. És inapropiat i irrespectuós", va resoldre Chaves.