Astronomia
Societat 28/01/2011

El Hubble capta la galàxia més antiga i llunyana mai vista

El telescopi en òrbita ha detectat la llum tènue d'una galàxia d'uns 13.200 milions anys d'antiguitat. És 200 anys més vella que les següents galàxies antigues conegudes

Reuters
Aquesta foto captada pel Hubble és la imatge més profunda del cel mai obtinguda en l'infraroig proper

WashingtonInvestigadors europeus i nord-americans que intenten trobar claus del principi de l'univers han dit aquest dimecres que han trobat el que creuen que és la galàxia més antiga mai vista: d'uns 13.200 milions d'anys d'edat.

El vell telescopi espacial Hubble ha captat llum d'aquest objecte tènue, que s'hauria format quan l'univers només tenia 480 milions d'anys, segons informen els científics a la revista Nature.

"Estem mirant una era en què s'estaven produint grans canvis", diu Garth Illingworth, de la University of California a Santa Cruz, un dels investigadors de l'estudi.

"La gran velocitat a què l'estrella naixent està canviant ens diu que si anem una mica més enrere en el temps veurem canvis encara més radicals, en una època propera a quan les primeres galàxies estaven començant a formar-se".

La llum viatja a una velocitat de 300.000 kilòmetres per segon, o uns 10 bilions de kilòmetres a l'any. Els astrònoms poden usar la velocitat de la llum com una mena de màquina del temps, i veure la llum emesa per objectes molt llunyans els mostra com eren aquests en el passat.

En aquest cas, la llum de la galàxia va començar a viatjar fa 13.200 milions d'anys, just després del Big Bang que va crear l'univers.

La distància es mesura utilitzant el que s'anomena corriment al roig, una mena d'efecte Doppler de la llum. Igual que el xiulet d'un tren sembla que canviï de to a mesura que s'apropa, el color de la llum també es modifica.

Aquesta galàxia té un corriment al roig de 10, cosa que la converteix en la més llunyana i més antiga mai vista. El rècord anterior, establert a l'octubre, era una galàxia amb un corriment al roig de 8,5.

Només 200 milions d'anys després, les estrelles van començar a formar-se a un ritme molt més ràpid, diuen els investigadors.

"No obstant això, fins que no sigui llançat el telescopi espacial James Webb no es revelaran aquestes primeres fases de desenvolupament de la galàxia (amb corriments al roig d'entre 10 i 15)", escriuen els científics.

El Hubble, llançat el 1990, pot veure la llum tènue d'aquestes galàxies antigues perquè orbita fora de l'atmosfera terrestre. El telescopi James Webb, més potent, està previst que s'enviï a l'espai el 2015.