Els nois calculen i les noies llegeixen: l'informe PISA en dotze punts

Aquestes són algunes de les dades més destacades de l'informe, corresponent a l'any 2012

Tot i que per a molts no és més que una classificació per països, una mena de competició, el cas és que l'informe PISA, fet públic aquest dimarts, ofereix una fotografia molt detallada de la situació de l'educació a diferents països del món. Aquestes són algunes de les dades més destacades de l'informe, corresponent a l'any 2012:

  1. Els nois superen les noies en matemàtiques en 37 dels 65 països de l'informe. Les noies, només en 5. Les noies estan menys "motivades" amb les matemàtiques.
  2. Els països més rics i on es destina més a l'educació són els que destaquen més en matemàtiques. Hi ha, però, excepcions, com Qatar i Corea del Sud.
  3. El nombre d'estudiants amb un nivell excel·lent de matemàtiques és del 13%. El percentatge es redueix de forma notable en ciències i lectura, on és del 8%.
  4. Tot i l'enorme diferència entre els estudiants dels països més ben classificats i els pitjors (245 punts), les diferències entre alumnes són encara més grans dins d'un mateix país (arriba fins als 300 punts).
  5. El nombre d'alumnes que obté bons resultats en tots tres àmbits –ciències, matemàtiques i lectura– és molt reduït.
  6. Els alumnes amb resultats més pobres tenen tendència a abandonar abans el sistema educatiu.
  7. Un alumne amb un nivell socioeconòmic alt treu, de mitjana, 39 punts més que un amb pocs recursos.
  8. El percentatge d'alumnes immigrats no explica, per ell mateix, els resultats obtinguts.
  9. Un 13% dels millors estudiants pertanyen a classes socials desfavorides i països pobres o on s'inverteix poc en educació. L'OCDE els considera alumnes "resistents".
  10. Tot i que a un nivell econòmic inferior li corresponen resultats més mediocres, les polítiques educatives dels governs poden alterar aquesta tendència.
  11. Quan els pares i mares tenen expectatives elevades, els seus fills obtenen més bons resultats.
  12. Les escoles que tenen un grau més alt d'autonomia a l'hora de decidir els continguts educatius i curriculars obtenen més bons resultats.