Societat 01/12/2016

Irregularitats comptables i de gestió al consorci que s’encarrega de l’aigua a la Costa Brava

La CUP ha fet pública l'auditoria per demostrar l’adjudicació de contractes sense concurs i els pagaments que ha fet el Consorci enlloc de les empreses privades

Ara
3 min
Una imatge de Girona , ciutat guanyadora del Premi Europeu 2016 / ACN

BarcelonaEl Consorci de la Costa Brava (CCB) hauria comès irregularitats comptables i de gestió en l’abastament d’aigua als 27 municipis del litoral gironí durant l’any 2014. Això és el que posa de manifest l’auditoria interna que es va realitzar, i que la CUP ha fet pública, del consorci -format per la Diputació de Girona i els 27 municipis costaners- i de dues empreses de capital mixt on el Consorci hi té participació: Empresa Mixta d’Aigües de la Costa Brava S.A. (EMACBSA) i ABASTEM en Alta Costa Brava Empresa Mitxta (ABASTEM). El diputat de la CUP, Lluc Salellas, ha exigit que es resolguin aquestes irregularitats i que la Diputació depuri les responsabilitats i els culpables d’aquesta “mala praxi”.

L’auditoria ha analitzat els pressupostos, els contractes i la documentació referent al 2014 i ha detectat 26 incompliments. Amb els resultats en mà, es qüestiona l’adjudicació de contractes per part del consorci sense fer cap concurs públic i es conclou que es van dur a terme pràctiques que afavorien la part privada de les empreses com l’exempció de pagament del lloguer o la manca d’aportació de quantitats que s’havien compromès a pagar, com un préstec de 3 MEUR i un altre de quasi 1,5 MEUR pel finançament d’obres. A banda d’aquestes, també s’ha trobat que no s’havien executat retencions de l’IRPF.

El focus sobre les dues empreses amb participació del Consistori

Pel que fa a EMACBSA, l’informe revela que van facturar 10,52 MEUR al consistori en concepte de sanejament de l’aigua sense un pressupost previ i posa en dubte la manera en què es van fer les obres. Segons el contracte, EMACBSA assumia les despeses de manteniment i conservació de la xarxa i el Consorci havia de pagar les millores i ampliacions; però l’informe revela que durant el 2014 es van fer 53 obres que es van definir com a “millores” amb un cost de 724.368,32 euros que va pagar íntegrament el Consorci. Però, com revela l’auditoria, no consta enlloc si els treballs eren de millora o de manteniment.

A banda d’això, també es qüestiona per què determinades contractacions no van sortir a concurs públic.

L’auditoria subratlla que ABASTEM va facturar al Consorci 312.433,65 euros per obres de millora sense que consti enlloc, com amb els contractes d’EMACBSA, si ho eren o no. Els ingressos i les despeses pressuposades per l’empresa al 2014 presenten “increments molt significatius” en el projecte que es va presentar per optar al servei que, en cap cas, estarien justificats pels increments de l’IPC. Segons l’informe, es van dur a terme desviacions de fins al 620% amb els beneficis nets: el projecte calculava 28.000 euros de benefici i van acabar sent de 200.000.

Encara queden, segons l’informe, contractes per firmar. La part privada, a més, hauria d’haver finançat obres incloses al Pla Director de Millores del Servei aportant-hi fins a 1,5 MEUR, suma que es va fixar l’any 2009, coincidint amb el naixement d’ABASTEM, però al 2014 encara no els havien abonat.

Cap dels socis privats d’EMACBSA i ABASTEM pagava els lloguers dels locals que usaven.

El Consorci no va presentar cap al·legació en el moment de presentació dels resultats de l’auditoria, que van passar pel ple de la Diputació de Girona al setembre. Per això, Salellas ha demanat que no es renovi el contracte amb EMACBSA, que venç enguany. "És una oportunitat per replantejar-se el model existent i no repetir errors com els que ens han dut aquí", ha conclòs el cupaire.

stats