EDUCACIÓ

Un frau laboral deixa unes 300 escoles sense auxiliars d’anglès

Una empresa portava joves nadius amb visat d’estudiant en lloc de fer-los un contracte

Venien de països de parla anglesa -Austràlia, els Estats Units, el Regne Unit...- per passar un curs fent d’auxiliars d’anglès en escoles catalanes: feien 25 hores de classe a la setmana, donant suport als professors. S’allotjaven a casa d’alguna família de l’escola i cobraven uns 300 euros mensuals. Sobre el paper, era un programa perfecte: l’estudiant nadiu, a les acaballes de la carrera, passava un any a Catalunya fent hores de conversa en algun centre i la família es beneficiava de tenir un jove a casa amb el qual els fills podien parlar en anglès en ambients distesos. En aquest acord, l’escola pagava 700 euros mensuals a l’empresa, CAPS Internacional Institute S.L. -que forma part del grup Home to Home- per millorar les habilitats orals dels estudiants en anglès. Però tot això s’ha acabat: segons ha sabut l’ARA, una inspecció del ministeri de Treball ha posat al descobert que els joves entraven a Espanya amb un visat d’estudiant i signaven un conveni com a becaris amb l’escola, mentre que, en realitat, el servei que feien als centres es tractava d’una relació laboral que s’havia de formalitzar. Per culpa d’aquest escàndol, la principal empresa del sector ha decidit cancel·lar el seu programa d’auxiliars de conversa i ha deixat les escoles participants sense el suport d’anglès aquest curs. Preguntada per l’ARA, l’empresa Home to Home ha deixat clar que la inspecció de Treball es limita a l'empresa CAPS Internacional Institute S.L i no ha volgut especificar quants centres s’han vist afectats. Ara bé, en un dossier informatiu adreçat als col·legis el curs 2017-18 l’empresa afirmava “comptar amb la confiança de 320 escoles participants”. Des del 2009 han tingut més de 1.900 auxiliars. L'empresa Home to Home, amb seu a Sant Cugat del Vallès, fa programes d'intercanvi d'idiomes durant l'estiu. 

En una carta enviada als centres vinculats al projecte CAPS (Conversation Assistant Programme for Schools), l’empresa explica que un dels objectius de la Inspecció de Treball i la Seguretat Social per als pròxims anys és “ampliar les actuacions” per detectar si “mitjançant les figures de becaris i de pràctiques no laborals s’encobreixen veritables relacions laborals”. “Se’ns ha fet saber que l’activitat de tots els programes d’auxiliars de conversa [...] es pot considerar com a laboral i, com a conseqüència d’aquesta interpretació, la Inspecció de Treball conclou que aquests programes no es poden desenvolupar amb el format actual. Ens veiem amb la necessitat i l’obligació de no iniciar el programa CAPS per al curs 2019-20”, afirmen.

La decisió ha trasbalsat els plans dels centres. L’escola Voramar, de Barcelona, feia vuit anys que rebia estudiants de Home to Home. “Les famílies estan molt interessades en els idiomes i aquesta era una de les poques maneres que teníem de reforçar la part oral, a través d’una persona nadiua que donava conversa als nens i els ajudava a preparar exàmens de Cambridge, com el First Certificate”, explica Virgínia Marugán, cap del departament de llengües de l’escola. Ara busquen la manera de seguir comptant amb aquest suport, ja sigui a través d’una altra empresa o bé contractant directament els estudiants.

Aquestes dues sortides són, precisament, les que ha recomanat la Fundació Escola Cristiana de Catalunya als seus centres. Aquesta associació, que agrupa grans congregacions com les escoles Pia, Vedruna, Jesuïtes o Maristes, és una de les principals damnificades per la decisió de Home to Home. “Moltes escoles del col·lectiu estan afectades”, admeten fonts de la Fundació, que fa anys va signar un acord de col·laboració amb l’empresa per facilitar auxiliars de conversa a les escoles. Així, la Fundació vehiculava les demandes a Home to Home, que és l’empresa que feia la gestió dels convenis. Uns anys més tard, aquest acord es va extingir, però moltes escoles de la Fundació van seguir contractant els serveis de Home to Home per tenir un auxiliar d’anglès.

Amb la suspensió del programa, desenes de joves han quedat penjats. Fins i tot s’ha donat el cas que un australià ja havia arribat a Catalunya i ha hagut de tornar al seu país per tramitar un visat de treball i no d’estudiant.

Les famílies canvien els plans

La cancel·lació també ha provocat maldecaps a les famílies voluntàries a acollir els joves. “Havíem planificat activitats per fer amb la noia americana que havia de venir i hem replantejat totes les extraescolars dels nostres fills per finalment apuntar-los a anglès”, explica un pare d’Igualada, que lamenta que ara ja no tindran aquest reforç.

Les escoles públiques també poden accedir a auxiliars de conversa. Ho fan a través del ministeri, que reparteix 700 places entre els diferents territoris. Per al curs 2019-20, s’han adjudicat a Catalunya 110 auxiliars -70 d’anglès, 32 de francès, 4 d’alemany, 3 d’italià i 1 de rus.

Troben escola per al nen de 6è sense plaça

El fill de la Gemma ja té escola. Després de passar-se els primers quinze dies de curs a casa perquè no tenia plaça escolar, la Gemma Tutusaus va recórrer als mitjans de comunicació i, en una carta a l’ARA, va denunciar el seu cas: un embolic burocràtic impedia que el seu fill anés a classe. El Consorci d’Educació de Barcelona va informar-la ahir -just el dia que va sortir publicada la notícia- que el nen té plaça per cursar sisè de primària a la segona escola proposada per la família.

La Gemma feia dos mesos que esperava aquesta notícia. El seu fill estudiava en una escola privada l’any passat i, en la preinscripció d’aquest curs, va fer una única sol·licitud per a una escola concertada. No hi havia plaça i la Gemma va sol·licitar ampliar la ràtio, però l’expedient va quedar encallat al Consorci. Al setembre, al veure que el seu fill no tenia escola, la Gemma va buscar un centre alternatiu, però tampoc va poder matricular-l’hi perquè és el Consorci qui ha d’assignar escola. Finalment, ahir l’organisme educatiu li va donar la plaça en aquesta escola que ella mateixa va proposar.