La lluita de la Vall d’en Bas per fer una variant ‘modèlica’

La nova carretera travessa terrenys d’alt valor natural i agrícola

“Som tres veïns: Olot, les Preses i nosaltres, la Vall d’en Bas. I, per solucionar un problema que tenen Olot i les Preses, cal destrossar el nostre menjador de casa”. És el símil que sol utilitzar l’alcalde de la Vall d’en Bas, Lluís Amat, per exposar com afecta al municipi el projecte de la futura variant de les Preses - Vall d’en Bas que ha d’enllaçar l’eix de Bracons (C-37) amb la futura variant d’Olot. Una infraestructura que fa prop de 20 anys que reclamen les Preses i Olot, que cada dia han de suportar el pas d’uns 16.000 vehicles pel mig dels respectius pobles. Però el territori per on passarà la futura carretera pertany en un 95% a la Vall d’en Bas i travessa un dels terrenys més fèrtils d’Europa, amb alts valors naturals i paisatgístics. I mentre les Preses i Olot reclamen celeritat en les obres per acabar amb les molèsties d’una vegada per totes, la Vall d’en Bas demana que sigui una obra “modèlica i exemplar” per preservar el paisatge i la natura del municipi.

Quan es van construir els túnels de Bracons fa deu anys, van quedar pendents dues infraestructures per completar l’eix Vic-Olot: les variants de les Preses - Vall d’en Bas i la d’Olot. La conselleria de Territori i Sostenibilitat va posar a exposició pública aquest dimecres l’estudi informatiu i d’impacte ambiental de la variant de les Preses - Vall d’en Bas, amb quatre possibles traçats.

Ara s’ha obert el període d’exposició pública perquè els diferents actors implicats puguin presentar al·legacions. I un dels que ja les està preparant és l’Ajuntament de la Vall d’en Bas, que considera que les propostes del Govern “són molt millorables”. I és que el seu alcalde recorda que és una carretera que el poble “no vol”, però que, “per responsabilitat i solidaritat amb els pobles veïns”, no s’hi oposen.

“Cirurgia fina”

Ara bé, Amat exigeix que s’apliqui “una cirurgia molt fina” per “trobar una solució que no provoqui un dany irreversible a la Vall”. En aquest sentit, l’alcalde recorda que a finals de l’any passat el Síndic de Greuges va actuar d’ofici perquè li preocupava “l’afectació” que podria tenir la carretera en el territori. A més, el clam més repetit entre els veïns, segons una enquesta realitzada a 700 ciutadans, va ser que “es preservés el paisatge i la natura” dels set pobles que conformen la Vall d’en Bas.

Per això, l’Ajuntament va crear una comissió de seguiment –formada per tots els partits, l’associació de veïns, Unió de Pagesos i experts– que ha aconseguit reduir el projecte inicial redactat per la Generalitat i que ha marcat les línies vermelles de la futura obra: només acceptaran un sol carril per sentit, amb un tram soterrat a la zona del barri de Verntallat, la creació d’un parc urbà integrat i una resposta a la proposta de fer el traçat per Marboleny. I és que l’objectiu de l’Ajuntament és intentar aconseguir que la futura variant “sigui una obra modèlica que serveixi com a exemple de com s’ha de construir una infraestructura preservant i respectant el paisatge i la natura”. I amb aquesta finalitat també han contractat una enginyeria per redactar les al·legacions que presentaran al projecte.

Les Preses i Olot comprenen les demandes de la Vall d’en Bas, però en l’últim mes diverses declaracions han fet perillar el consens que mantenien els tres ajuntaments per reclamar la finalització de l’eix Vic- Olot. “Les Preses tenim un problema i a qui fem mal és al veí del costat”, reconeix l’alcalde, Pere Vila, que afegeix, però, que ja fa “massa anys” que s’arrossega la construcció de la carretera: “per bé o per mal tenim Bracons i s’ha de buscar una solució”. I és que l’alcalde lamenta les múltiples molèsties que provoquen als veïns el pas diari de 16.000 vehicles, l’11% dels quals són pesants.

D’altra banda, l’alcalde d’Olot, Pep Berga, assenyala que la variant de les Preses els “afecta molt poc” i per això “no interferiran” en el procés d’exposició pública ni es pronunciaran sobre quina és la millor opció. El que sí que faran serà comprovar que es garanteixi una bona connexió amb el tram sud de la variant d’Olot. Una nova via que esperen començar en els propers mesos i que ha de posar fi a les molèsties dels veïns de l’avinguda Sant Jordi que, des del mes de març de l’any passat, es mobilitzen per reclamar que es construeixi la circumval·lació d’Olot per evitar que els vehicles continuïn passant pel poble.