La majoria dels pilots que pateixen depressió ho oculten, segons el diari 'Bild'

Segons una anàlisi del director del departament de medicina de l'Organització Civil Internacional de l'Aviació citat per aquest mitjà alemany, un 60% dels pilots que pateixen algun tipus de depressió decideixen seguir volant sense comunicar-ho als estaments corresponents

La majoria de pilots que pateixen depressió ho oculten a la seva companyia o a les autoritats aèries, segons un estudi difós aquest diumenge pel diari 'Bild', en relació a Andreas Lubitz, que presumptament va estavellar aquest 24 de març de manera deliberada l'Airbus de Germanwings amb 150 persones a bord.

D'acord amb aquest mitjà, Lubitz, que segons les investigacions en curs havia estat buscant a internet fins al vespre anterior a la catàstrofe mètodes per suïcidar-se, no és un cas únic entre els pilots que tracten d'ocultar el seu problema als seus superiors.

Una anàlisi del director del departament de medicina de l'Organització Civil Internacional de l'Aviació (ICAO, en anglès), Anthony Evans, datat el novembre del 2013 i citat per aquest mitjà, reflectia l'existència de seriosos dèficits en el seguiment de la salut mental dels pilots.

Aproximadament un 60% dels pilots que pateixen algun tipus de depressió decideixen seguir volant sense comunicar-ho als estaments corresponents, concloïa aquest estudi, basat en 1.200 casos de professionals del sector amb aquest diagnòstic.

Un 15% d'aquests professionals decideix tractar-se en secret, amb medicaments que aconsegueixen pels seus propis mitjans, i amb prou feines un 25% declara al seu ocupador que segueix tals teràpies.

L'estudi és fruit d'una llarga observació, amb dades recaptades entre el 1997 i el 2001, sempre d'acord amb aquest mitjà, que recorda l'enorme pressió a què estan sotmesos els pilots i el fet que un diagnòstic de depressió implica la seva retirada de servei.

L'edició dominical del 'Bild' indica, així mateix, que Lufthansa –l'aerolínia matriu de Germanwings– ha sostingut fins ara que els seus procediments de selecció de pilots estan entre els més rigorosos del món.

La Fiscalia de Düsseldorf, que investiga l'entorn del copilot, va revelar uns dies enrere que Lubitz havia rebut fa uns anys, abans d'aconseguir la llicència com a pilot, tractament psicoterapèutic per "tendències suïcides".

En escorcollar els seus habitatges –el propi, a Düsseldorf, i el dels seus pares, a Montabaur (tots dos a l'oest d'Alemanya)–, es va descobrir que estava en tractament i que a més tenia una baixa mèdica per al dia de la catàstrofe, que no havia comunicat a Germanwings.

Segons l'aerolínia, Lubitz va informar la seva escola de vol el 2009, en reprendre el seu aprenentatge després d'una interrupció de mesos, que havia patit un episodi de depressió greu del qual presumiblement s'havia recuperat.