Gairebé la meitat dels turistes visiten Barcelona més d'un cop

Els repetidors tendeixen a gastar més i a valorar pitjor la ciutat

El 46,8% dels turistes que visiten la ciutat de Barcelona repeteixen. I el percentatge és lleugerament més alt si es té en compte el conjunt de la regió, amb un 47,4% de repetidors, segons l'informe de l'Observatori de Turisme de Barcelona, amb dades del 2018. Aquesta radiografia mostra que hi ha poques variacions en els atractius turístics que es visiten quan es ve més d'una vegada a la ciutat: tot i que baixa l'interès per punts estrella com la Rambla, el Barri Gòtic, el passeig de Gràcia, la Sagrada Família o el port, aquests continuen sent els espais més visitats pels turistes repetidors, però guanyen protagonisme zones com el Raval, el Born, el Fòrum i el recinte firal de la Gran Via. De fet, el 29,4% dels que tornen a visitar l'anomenada destinació Barcelona (ciutat i regió) venen per motius professionals. La majoria,el  56,1%, tornen a la capital catalana per oci.

Punxen els plans per allunyar els turistes del centre de Barcelona

Els turistes que repeteixen a la ciutat tendeixen a gastar-s'hi més dines. Si s'exclou allotjament i transport, la despesa mitjana per persona i dia se situa en els 77,89 euros en la primera visita, i la dels que venen per cinquena vegada és de més de 89 euros. La progressió, però, no és lineal i, per exemple, la despesa que es calcula entre els que visiten la ciutat per segon cop és més baixa (73,80 euros) que la dels que la descobreixen Barcelona per primer cop. Els repetidors solen gastar més en gastronomia i menys en entreteniment. 

La valoració que els turistes fan de la ciutat també canvia, lleugerament a la baixa, en funció del nombre de vegades que han estat a Barcelona. Així, si els debutants són els més entusiastes i donen a la ciutat una puntuació mitjana de 8,89, la nota dels que ja han vingut cinc cops o més baixa fins al 8,56 i també va a la baixa la probabilitat que aquestes persones recomanin Barcelona com a destinació als seus coneguts. Com més visites s'han fet, més baixa el percentatge de promotors (passa del 66,8% al 52% entre els que fan la primera visita i els que n'acumulen més de cinc) i creix més el de detractors (de l'1,3% al 4%). Els repetidors tendeixen a allotjar-se menys en apartaments turístics i més en cases de coneguts. 

A la ciutat de Barcelona la taxa més alta de repetició s'havia donat el 2006, amb un 61,6%, i la més baixa el 2012, amb un 40,6%. El percentatge s'ha mantingut estable els últims anys, a l'entorn del 50%. El regidor de Turisme de la ciutat, Xavier Marcé, que aposta per descentralitzar els visitants, creu que aquesta radiografia demostra que la ciutat "té atractius" per despertar l'interès dels turistes més d'un cop. "La segona vegada, l'interès es diversifica", celebra.

La Barcelona de Colau bat tots els rècords turístics

El president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, remarca que l'estudi demostra que la fórmula de l' slow toursim va penetrant a poc a poc a través dels turistes repetidors, que busquen estades més pausades i valoren més, assegura, la qualitat que la quantitat. 

Més continguts de